Planujesz wesele? Oto lista kosztów, na które warto się przygotować

Planujesz wesele? Oto lista kosztów, na które warto się przygotować

Planujesz wesele? Oto lista kosztów, na które warto się przygotować

Jedno z pierwszych pytań, które prawdopodobnie zadasz sobie, rozpoczynając planowanie swojego ślubu, brzmi: OK, ile kosztuje ślub? To dobre pytanie, jednak z nieco skomplikowaną odpowiedzią.

Przeciętnie co druga para wydaje na wesele od 20 do 40 tys. zł (45%)[1]. Wiele par nie oszacowuje właściwie kosztów ślubu, myśląc lub mając nadzieję, że koszt ich zaślubin spadnie poniżej normy. Jeśli jednak mamy znaleźć średnią kwotę, za którą pary organizują wesele będzie to około 48 tys. zł. Dlaczego to kosztuje tak dużo?

Na ten wydatek składają się obrączki, kreacje, miejsce, jedzenie, kwiaty, zaproszenia, tort – a to tylko wierzchołek góry lodowej. Przyjrzyj się wszystkim wydatkom związanym z weselem, aby dowiedzieć się ile, realistycznie, możesz wydać.

Lokalizacja odgrywa główną rolę

Być może najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, ile wydasz na ślub, jest miejsce, w którym odbędzie się wydarzenie. Ślub w dużym mieście będzie kosztował więcej niż odbywający się w małym miasteczku. Wpływ na wydatki będzie miał zarówno wybór samej restauracji czy domu weselnego, jak i jej położenie na mapie kraju oraz termin uroczystości. W trakcie sezonu ślubnego możemy spodziewać się znacząco wyższych kosztów niż poza nim.

Pozostanie blisko domu może również pomóc w oszczędzaniu. Najmniejszym obciążeniem finansowym będzie urządzenie poślubnego przyjęcia w miejscu, za które nie trzeba osobno płacić. Takim jak choćby ogród czy działka. Aby jednak kaprysy pogody nie popsuły całego przedsięwzięcia, warto wynająć weselny namiot (koszty wynajmu namiotu dla 100 osób o powierzchni ok. 250 m kw., to średnio ok. 5000 zł). Do tego dochodzą opłaty za wyposażenie „lokalu pod chmurką” i często wesele w ogrodzie dla 100 osób zamyka się w kwocie 23 tys. zł, co nie stanowi dużej przeciwwagi dla ceny imprezy w lokalu, która plasuje się w kwocie 29 tys. zł. Dobrze wiedzieć o tych kosztach zanim zdecydujesz, gdzie zorganizować ten wielki dzień!

Catering to kolejny koszt

Po ustaleniu, ile kosztuje ślub w pobliżu, możesz zacząć dzielić budżet. Okazuje się, że prawdopodobnie najwięcej wydasz właśnie na catering. Średnio pary wydają 300 zł za osobę. Jeśli wesele ma się odbyć w sali weselnej lub restauracji, chcąc wnieść na nie własny alkohol, trzeba też liczyć się z koniecznością opłacenia tzw. „korkowego” (5-10 zł za butelkę). Dodatkowo należy tu doliczyć koszt dekoracji sali oraz tortu weselnego. Od wyboru, ale i cen może rozboleć głowa.

Wydatki niezależne od miejsca

„Drogie” i „stresujące” to dwie rzeczy, które przychodzą na myśl, kiedy myślisz o planowaniu budżetu na wesele, ale tak nie musi być. Zobacz na listę stałych wydatków, które możesz wybrać w opcji minimalistycznej:

  • Zaproszenia ślubne. Potrafią być sporym wydatkiem na liście „to do”. W Internecie jest wiele inspiracji typu DIY (Do It Yourself), które pomogą stworzyć niezapomniane i bezcenne zaproszenia. A jeśli prace plastyczne nie są dla Was, wystarczy skorzystać z wielu darmowych narzędzi, w których zaproszenie stworzycie online, na przykład Canva. Gotowe projekty wystarczy zlecić do wydruku na wybranym papierze w pobliskiej drukarni.
  • Obrączki. Jeśli pierścionek zaręczynowy jest bardzo dekoracyjny z powodzeniem można wybrać mniejsze obrączki, bez kamieni oraz z bardziej ekonomicznego materiału. Może znajdziecie w zbiorze rodzinnych pamiątek obrączki, takie które w rodzinie są od pokoleń i wiąże się z nimi niejedną wzruszającą miłosna historia. Dobry jubiler pomoże Wam je dopasować.
  • Strój państwa młodych. W tym przypadku można postawić na minimalizm lub coś z szafy przyjaciółki, siostry a może nawet mamy, co nada Twojej sukni dodatkową sentymentalną wartość i wpłynie na ograniczenie kosztów. Panowie też mogą odświeżyć swój najlepszy garnitur np. nową kamizelką lub dodatkami.
  • Lokalizacja. Wpływ na wydatki będzie miał zarówno wybór samej restauracji czy domu weselnego, jak i jego dystans względem miejsca ślubu (kościół lub Urząd Stanu Cywilnego).
  • Termin wesela. Poza sezonem ślubnym możemy spodziewać się znacząco niższych kosztów niż poza nim.
  • Fotograf/kamerzysta. Stałym kosztem wesela jest wynagrodzenie fotografa czy kamerzysty. Oczywiście jeżeli skusimy się np. na filmowanie dronem, rachunek może być zdecydowanie wyższy. Może wśród Twoich znajomych lub przyjaciół jest pasjonata fotografii? To pozwoli zaoszczędzić koszty, a jemu/jej poczuć się wyjątkowo zaszczyconym.
  • Oprawa muzyczna. To istotna część kosztów wesela. Zespół w większości przypadków okaże się droższy niż DJ, choć także nie jest to regułą.
  • Środek transportu. Elegancki mercedes znajomego, szykowny model retro dziadka lub rower? I tak oto oszczędzicie znaczną sumkę, a środek transportu może być kolejnym „wow” w odbiorze gości.
  • Dekoracje. Możemy ją zrobić całkowicie we własnym zakresie, skorzystać z usług firmy florystycznej, jak również zrobić w wersji “pół na pół”. Wersja pierwsza z wykorzystaniem sezonowych roślin zakupionych na giełdzie kwiatowej pozwoli spersonalizować ślub i znacznie zaoszczędzić na wydatkach.

A zatem ile kosztuje wesele na 100 osób w 2021 roku? Na zabawę w wariancie najskromniejszym trzeba wydać przynajmniej 15 tys. zł. Górna granica teoretycznie nie istnieje.

Wydatki formalne

  • Ślub cywilny

Obowiązkowa opłata za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi 84 zł, natomiast jeśli zdecydowaliście się na ślub poza urzędem, będzie Was to kosztować dodatkowo 1000 zł (dopiero jeśli kierownik USC wyrazi zgodę – wniosek składacie przy ustalaniu terminu). Ostatnie wydatki związane z dokumentacją w tym przypadku, to: Odpis skrócony aktu stanu cywilnego: 22 zł, Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo: 38 zł, Zaświadczenie o stanie cywilnym: 38 zł. I na tym koniec, jeśli nie przewidujecie np. dodatkowej oprawy muzycznej lub przyśpieszenia terminu ślubu.

  • Ślub konkordatowy

W przypadku tego rodzaju ślubu lista jest nieco dłuższa: nauki przedmałżeńskie w zależności od parafii 100-200 zł, dokumenty do USC: 100 zł, Odpis aktu chrztu: 50 zł, koszty księdza: w zależności od parafii i własnej hojności od 100 do 1000 zł, koszty organisty: 200-600 zł, ofiara na kościelnego i ministrantów: 200-600 zł, sprzątanie kościoła: 100 zł, zapowiedzi: 50-200 zł. Wiele zależy więc od konkretnej parafii oraz ofiarności Państwa Młodych.

Jak przygotować budżet na wesele

Część Młodych Par ma oszczędności i z tych środków organizuje wesele. Niektórzy mogą sobie również pozwolić na odkładanie na bieżąco części zarobków. Co jednak w przypadku, gdy nieprzewidziane zdarzenia w postaci wypadku czy choroby nie pozwolą na odkładanie potrzebnych środków?

Dobrym rozwiązaniem jest polisa ubezpieczeniowa. To produkt, który chroni przez całe życie lub przez wybrany okres życia dając gwarancję ochrony ubezpieczeniowej na wypadek śmierci, inwalidztwa lub choroby śmiertelnej. Dodając do polisy umowy dodatkowe otrzymasz komplementarne rozwiązania, dzięki którym zabezpieczysz się na wypadek poważnego zachorowania, uszczerbku i pobytu w szpitalu. Jest to idealne zabezpieczenie finansowe na wypadek nieprzewidzianych sytuacji życiowych, a zgromadzone do tej pory oszczędności nie zostaną uszczuplone wydatkami związanymi z powrotem do zdrowia. Polisa na życie jest zatem nie tylko zabezpieczeniem, ale również zapewnia spokój ducha i daje niezbędne wsparcie finansowe, które może być potrzebne w planowanych wydarzeniach lub w najmniej oczekiwanym momencie.


[1] Raportu sporządzony przez portal Wedding.pl