Magia sprzątania – czyli wiosenne porządki w wersji PRO

Magia sprzątania – czyli wiosenne porządki w wersji PRO

Magia sprzątania – czyli wiosenne porządki w wersji PRO

Większość ludzi wolałaby żyć w uporządkowanym i czystym domu. Każdy, kto choć raz posprzątał, chciałby utrzymać ten stan. Wiele osób nie wierzy jednak, że jest to możliwe, szczególnie gdy sprawców „swojego porządku” w domu jest wielu.

Uporządkowanie domu wpływa pozytywnie na wszystkie sfery życia, w tym na pracę i rodzinę. W Japonii uważa się na przykład, że posprzątanie domu oraz utrzymywanie czystości w toalecie przynosi szczęście. To samo odnosi się do praktyki feng shui, według której dopiero wtedy, kiedy uporządkujesz swój dom, Twoje meble i ozdoby wrócą do życia. Bo przecież wtedy, kiedy udaje nam się posprzątać dom, powietrze w nim staje się bardziej rześkie i czyste. Ograniczenie ilości rzeczy sprzyja zmniejszeniu ilości kurzu. Świeże powietrze w pokoju jest z pewnością lepsze dla skóry, a sprzątanie sprzyja energicznym ruchom, co przyczynia się do utraty wagi i utrzymania formy. Wiosna jest najlepszym momentem w roku, kiedy możemy zmienić nasze przyzwyczajenia i zwyczaje dotyczące sprzątania. To świetny moment, by poznać i zgłębić magię sprzątania….

Od czego zacząć porządki w domu?

I. Wyrzucanie – zgodnie z zasadą: „wyrzucaj zdecydowanie”. Aby doświadczyć pełnej harmonii, proces porządkowania musi być radykalny. Stopniowy proces nigdy nie wywoła podobnego efektu.

  1. Zanim zaczniesz wyrzucać, wyobraź sobie stan, który chcesz osiągnąć – zwizualizuj sobie wymarzony styl życia. Wyobraź sobie bardzo dokładnie, jakby to było żyć w niezaśmieconej przestrzeni.
  2. Zatrzymaj to, co sprawia Ci radość – wyrzucanie odbywa się zwykle według kilku schematów. Wyrzucamy rzeczy, kiedy przestają pełnić swoją funkcję (np. coś się zepsuje i nie warto już tego naprawiać), te których termin przydatności do użycia już minął. Wyrzucamy ubrania, które wyszły z mody lub przedmioty związane z wydarzeniem, które minęło. Eksperci zalecają też kierowanie się zasadami „należy wyrzucić wszystko, czego nie nosiło się przez rok” lub „jeśli nie możesz się zdecydować czy wyrzucić czy zostawić, zapakuj rzeczy do pudełka i wróć do nich za sześć miesięcy”. Jednak najlepszym sposobem na dokonanie wyboru wyrzucić czy zatrzymać, to wzięcie przedmiotu do ręki i zadanie sobie pytania „Czy daje mi to radość?”. Jeśli tak, zatrzymaj ten przedmiot. Jeśli nie – wyrzuć go. To nie tylko najprostszy, ale też najbardziej precyzyjny miernik. Mówiąc o wyrzuceniu nie zawsze myślimy o śmietniku, można tym rzeczom dać drugie życie na aukcjach, forach, pchlich targach. Sposobów na pozbycie się ich jest wiele.
  3. Jedna kategoria na raz – eksperci zalecają, by myśleć o rodzaju przedmiotów, a nie ich lokalizacji, np. kiedy decydujesz się zacząć od uporządkowania swoich ubrań, przeszukaj każdy pokój w domu. Przynieś każdą sztukę ubrania w jedno miejsce i rozłóż na podłodze. Weź do ręki każde ubranie i zastanów się czy lubisz ubierać się w daną rzecz i czy dobrze się w niej czujesz. Takie ubrania zatrzymaj. Zebranie wszystkich rzeczy w jednym miejscu jest niezwykle istotne, ponieważ w ten sposób będzie możliwe zorientowanie się w ilości posiadanych dóbr. Większość ludzi odkrywa wtedy ze zdumieniem, że posiadają dwa razy więcej, niż przypuszczali.
  4. Jak dobrze zacząć? By etap segregacji zbytnio się nie przedłużał, nie zaczynaj od przedmiotów, które wywołują w Tobie wspomnienia, np. zdjęć. W tej kategorii nie tylko mieści się więcej rzeczy niż w pozostałych, ale także o wiele trudniej podjąć jest decyzję, czy je zatrzymać, czy się ich pozbyć. Najłatwiej więc zastosować następującą kolejność: ubrania, książki, papiery, różności. Z kolei fotografie, listy i pamiątki nie tylko mają wartość sentymentalną, ale są też jedyne w swoim rodzaju i je należy zostawić na sam koniec.
  5. Ukryj porządki przed rodziną lub uzgodnij z nimi wcześniej czego planujesz się pozbyć. W wyniku maratonu sprzątania, często powstaje góra śmieci. Na tym etapie niespodziewana wizyta rodzinnego eksperta od recyklingu może wyrządzić więcej szkód niż pożytku w Twoim planie. Dlatego zadbaj o to, by rodzina była uprzedzona o Twoim planie lub nie widziała co wyrzucasz.

II. Kolejność sprzątania – która jest niezwykle ważna. Uwierz, że jeśli zachowasz właściwą kolejność, praca będzie przebiegać szybko i sprawnie. W krótkim czasie osiągniesz zaskakujące rezultaty. Co więcej, ze względu na to, że zachowasz tylko te rzeczy, które naprawdę lubisz, zwiększy się poziom twojej energii. Sprzątaj, według takiej kolejności:

1.Ubrania

  • Segregacja i sprawdzenie każdej szafy, szafki i szuflady w domu oraz zebranie wszystkich ubrań w jednym miejscu (wyjątkiem są rzeczy, które są w praniu). Kiedy wszystkie ubrania są już razem, posegreguj je na kategorie góra (koszulki, swetry itd.), dół (spodnie, spódnice), ubrania, które powinny być powieszone (marynarki, płaszcze), skarpetki, bielizna, torebki, dodatki (szaliki, paski, czapki itp.), ubrania na specjalne okazje (kostiumy kąpielowe, przebrania), buty. Następnie dokonaj selekcji, a niepotrzebne odłóż na bok do wyrzucenia lub oddania.
  • Przechowywanie ubrań. Istnieją dwa sposoby przechowywania ubrań: można powiesić je na wieszakach albo rozłożyć na półkach lub włożyć do szuflad. Złożone ubrania zajmują o wiele mniej miejsca. W zależności od grubości ubrań, można zmieścić od 20 do 40 sztuk ubrań w przestrzeni, w której pomieści się zaledwie 10 sztuk na wieszakach! Składanie upranych i wysuszonych ubrań to także okazja, żeby dokładnie im się przyjrzeć. Możemy na przykład zauważyć, w których miejscach tkanina się przetarła czy też zniszczyła.
  • Jak składać ubrania, by wyglądały idealnie? Przede wszystkim celem powinno być takie ułożenie zawartości szafy lub szuflady, żeby widzieć każdy jej element od razu, tak jak widoczne są grzbiety książek na półce. Kluczowe jest tu ułożenie pionowe. A żeby złożyć ubrania pionowo, muszą one mieć bardziej kompaktowy kształt, co oznacza, że trzeba je złożyć większą liczbę razy. Niektórzy sądzą, że kilkakrotnie złożone ubranie będzie bardziej pogniecione, ale tak nie jest. Ubrania gniotą się nie od liczby złożeń, ale od przyłożonego nacisku. Nawet delikatnie złożone będą się marszczyć, jeśli są trzymane na stosie, ponieważ ciężar ubrań działa jak praska.
  • Układanie ubrań wiszących – zasada jest następująca: ciężkie ubrania powinny wisieć po lewej stronie szafy, a lekkie po prawej. Ciężkie ubrania to te, które są zrobione z cięższego materiału i mają ciemniejszy odcień. Przemieszczając się ku prawej stronie, długość ubrań powinna maleć, materiał robić się cieńszy, a kolor jaśniejszy. Płaszcze należy powiesić od lewej, potem sukienki, spodnie, spódnice i bluzki.
  • Przechowywanie rajstop i skarpet. Przechowując rajstopy w szufladzie, ułóż je tak, aby było widać ściągacz. Jeśli trzymasz je w plastikowych szufladach, dobrze jest włożyć je do pudełek. Skarpetki z kolei złóż tak, by miały odpowiednią wysokość w stosunku do szuflady. To łatwe. Po prostu uzyskaj kwadrat, bo to jest najważniejsza zasada składnia. Ustaw skarpetki na boku, tak jak ubrania. Będziesz zdziwiony jak mało miejsca potrzebujesz w porównaniu do zrolowanych kulek.

2. Sortowanie papierów

Teoretycznie w domu powinno być mniej papierów niż w biurze, ale rzeczywistość często wygląda inaczej, szczególnie odkąd pracujemy zdalnie. Papiery w domu należy zorganizować tylko w trzech kategoriach: wymagające uwagi, dokumenty o charakterze umowy (które powinny być zachowane) oraz pozostałe dokumenty (które trzeba trzymać). Papiery z jednej kategorii należy trzymać w jednym pojemniku lub segregatorze i nie dzielić ich bardziej. Pamiętajmy, że pudełko „wymagające uwagi” powinno być puste. Jeśli są w nim dokumenty, miej świadomość, ze masz sprawy wymagające załatwienia.

  • Wyciągi z kart kredytowych – kiedy już sprawdzimy ich treść i policzymy ile pieniędzy wydaliśmy w danym miesiącu, należy zniszczyć wyciąg i go wyrzucić. Pomyśl też o rezygnacji z wersji papierowej wydruku i przejście na wersję elektroniczną, do której będziesz mogła zajrzeć w każdym momencie
  • Gwarancje na urządzenia elektryczne – najbardziej standardowa kategoria dokumentów trzymanych w każdym domu. Mało tego, większość ludzi trzyma także instrukcje obsługi. Po pierwsze – wyrzuć instrukcje. Jeśli sprzęt już działa lub mebel jest złożony, nigdy już do nich nie zajrzysz. Ponadto wiele instrukcji dostępnych jest online. Gwarancje zaś trzymaj razem, w przezroczystej koszulce i pamiętaj, że ich termin ważności też się kończy.

3. Rzeczy różne

  • Pudełeczko, które jest w każdym domu i tylko czeka, by odkryć jego sekretną zawartość. Co tam znajdziemy? Monety luzem, spinki do włosów, gumki, zapasowe guziki, części od zegarka, baterie, które może działają, talizmany, breloczki do kluczy… Zlikwiduj taki skarb jak najszybciej. Pamiętaj, drobne monety włóż do portfela, resztę drobiazgów do śmieci.
  • Opakowania po telefonach komórkowych – wyrzuć natychmiast po rozpakowaniu telefonu. Nie potrzebujesz też instrukcji obsługi ani dołączonej płyty.
  • Niezidentyfikowane kable – zatrzymaj tylko te kable, których przeznaczenie łatwo możesz zidentyfikować. Tajemnicze kable już na zawsze pozostaną nierozwiązaną zagadką.
  • Zapasowe guziki – nigdy ich nie użyjesz. W większości przypadków, gdy odpada guzik, bluzka lub koszula jest już znoszona i osiągnęła koniec żywota. W przypadku płaszczy i kurtek, które nosimy dłużej, zaleca się przyszycie guzika do podszewki zaraz po dokonaniu zakupu.
  • Próbki kosmetyków – większość ludzi zachowuje je na wypadek podróży. Pamiętajmy jednak, że mają swój termin ważności.

III. Magia sprzątania radykalnie zmieni twoje życie

  1. Uporządkuj dom, a odkryjesz co tak naprawdę chcesz robić – sprzątanie pobudza większość z nas do pełnego zaangażowania się w swoją pracę. Nasze rzeczy dokładnie odzwierciedlają historię podjętych przez nas decyzji. Sprzątanie pozwala na dokonanie przeglądu tego, co naprawdę lubimy
  2. Efektem magii sprzątania jest radykalna zmiana życia – sprzątanie oznacza wzięcie każdej rzeczy do ręki i zadanie sobie pytania, czy wzbudza ona radość, a następnie podjęcie decyzji czy chcę ją zatrzymać. Powtarzając ten proces setki razy udoskonalamy nasze umiejętności podejmowania decyzji.
  3. Dzięki magii sprzątania zyskasz wiarę w siebie – wzmocni to Twoje poczucie sprawczości i kontroli w życiu.
  4. Przywiązanie do przeszłości czy lęk przed przyszłością? Przywiązanie do przeszłości i lęk przed przyszłością nie tylko determinują to, w jaki sposób dobieramy swoje rzeczy, ale także odzwierciedlają kryteria, którymi się kierujemy, dokonując wyborów w każdym obszarze życia, w tym w relacjach z ludźmi oraz w pracy. Proces konfrontowania się z rzeczami i ich selekcja potrafi sprawić, że czujemy się niekomfortowo. Zmusza nas do stawienia czoła naszym niedoskonałościom i słabościom, a także bezmyślnym wyborom, które podjęliśmy w przeszłości.
  5. Przestrzeń życiowa wpływa na twoje ciało – w trakcie sprzątania wiele osób zauważa, że stracili na wadze, albo że mają bardziej naprężone mięśnie. Kiedy redukujemy to, co posiadamy, odtruwamy nasz dom, co wpływa uzdrawiająco również na nasze ciało.
  6. Sprzątanie sprzyja szczęściu. Feng shui to metoda przyciągania szczęścia poprzez organizację swojego otoczenia. To filozofia, która polega na życiu w zgodzie z zasadami natury, a poprzez uporządkowanie domu, możemy właśnie taki stan osiągnąć. Wybierajmy rzeczy, które dają nam radość i pielęgnujmy to, co w naszym życiu jest naprawdę cenne.

Bibliografia: Marie Kondo „Magia sprzątania – japońska sztuka porządkowania i organizacji”.