Jak trafić na dobrego agenta ubezpieczeniowego na lata

Jak trafić na dobrego agenta ubezpieczeniowego na lata

Jak trafić na dobrego agenta ubezpieczeniowego na lata

Codziennie podejmujemy decyzje, które mogą, ale nie muszą skutkować pozytywnymi rezultatami. Na znaczeniu zyskują te, które dotyczą zdrowia i życia, bo w tym przypadku ryzyko jest czymś, na co nie możemy sobie pozwolić. Tak jak znalezienie dobrego lekarza, który może nas odpowiednio leczyć jest kluczowe jeśli mamy do czynienia z poważną sytuacją zdrowotną, tak samo wybór agenta ubezpieczeniowego może znacznie wpłynąć na naszą spokojną przyszłość.

Dlaczego to takie istotne?

Agenci ubezpieczeniowi są odpowiedzialni za dopasowanie odpowiedniego zabezpieczenia dla klientów. To się sprawdza w przypadku polis samochodowych, zdrowotnych, majątkowych, turystycznych i/lub polis na życie. Szczególnie w tym ostatnim przypadku zdecydowanie się na usługi agenta wiąże się z dużym zaufaniem i powierzeniem mu oceny bardzo osobistych aspektów swojego życia (zdrowia, finansów, planów i marzeń). Zatem wybór dobrego agenta na lata to poważna decyzja.

Jest wielu ubezpieczycieli i nie wszyscy są tacy sami. Dlatego ważne jest, aby wybrany agent był dobrze zorientowany w różnicach w polisach między towarzystwami ubezpieczeniowymi, był świadomy produktów rynkowych i trendów w branży, zatroszczył się o nasze osobiste potrzeby ubezpieczeniowe i był w stanie wyjaśnić nasze wątpliwości w sposób, który możemy zrozumieć. Jak zatem znaleźć tego najlepszego?

Polecenia na wagę złota

Poszukiwanie agenta ubezpieczającego zwykle zaczyna się od przyjaciół i rodziny. Dobrze jest zapytać bliskiego, czy agent odpowiadał w pełni na zadane pytania, czy był otwarty i słuchający, czy rozumiał jego troski i potrafił na nie adekwatnie zareagować. Jakie wrażenia pozostawił po sobie i czy spotkanie z nim dało polecającemu poczucie dobrej i jakościowej obsługi.

Najlepsi z najlepszych

Jeśli jednak wśród znajomych nie znajdziemy nikogo godnego polecenia, nic straconego. Dobrze jest poszukać wśród najlepszych agentów ubezpieczeniowych w Polsce. Zrzesza ich międzynarodowe stowarzyszenie MDRT, czyli Million Dollar Round Table. To niezależna instytucja, gromadząca najlepszych na całym świecie doradców finansowych i agentów ubezpieczeniowych na życie. Przynależność do tej organizacji to dowód profesjonalizmu, etyki i najwyższych standardów w branży finansowej. W 2022 roku spośród wszystkich 85 894 zrzeszonych ekspertów, 104 było z Polski, a 34 z Unum Życie.

Warto rozmawiać

Zanim zdecydujemy się na ostateczny wybór najlepszego doradcy warto porozmawiać wcześniej przynajmniej z dwoma różnymi agentami. Wiedza to nie wszystko, jak w każdych długotrwałych relacjach, liczy się czasem podejście, chemia lub po prostu zwyczajna ludzka sympatia.

Nie bójmy się pytać o doświadczenie agenta. W razie potrzeby poprośmy o referencje. Dobry agent powinien mieć kilku klientów, którzy są w stanie udzielić entuzjastycznych rekomendacji. Pamiętajmy też, że każdy z nas jest inny, ma inne potrzeby, troski i marzenia. Niektórzy agenci będą mieli większe doświadczenie w zabezpieczaniu rodzin z małymi dziećmi, inny w ochronie życia, zdrowia i finansów osób zamożnych, jeszcze inni – w przygotowywaniu programów ochronnych dla przedsiębiorców. Doświadczenie agenta, jego wiedza, profesjonalizm ujawnią się w tym, że zawsze traktować nas będą indywidualnie, z szacunkiem i uważnością. Niezależnie od naszego statusu rodzinnego, zawodowego czy finansowego.

Jeśli odniesiesz wrażenie, że agent jest zainteresowany tylko i wyłącznie szybką sprzedażą polisy, warto poszukać gdzie indziej.

Pierwsze spotkanie

Po zawężeniu listy potencjalnych agentów do najbardziej obiecujących perspektyw, warto zadzwonić do każdego, aby umówić się na spotkanie w celu omówienia naszych potrzeb ubezpieczeniowych.

Dobry agent ubezpieczeniowy wyróżnia się następującymi cechami:

  • Wartości. Etyka, jakość, profesjonalizm to kluczowe wartości dobrego agenta, które możesz zweryfikować już na pierwszym spotkaniu.
  • Wiedza. Dobry agent powinien posiadać praktyczną wiedzę na temat różnych produktów, które mogą być dostosowane do naszych potrzeb, znać zasady ich działania, najważniejsze wykluczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela, a także mieć ogólną wiedzę o rynkowych standardach.
  • Efektywna komunikacja. Profesjonalny agent to ten, który potrafi przybliżyć nam skomplikowaną, finansową terminologię w przyjazny, czytelny i zrozumiały sposób, a także upewnić się, że rozumiemy właściwie złożoność produktów i ich zależności. Oprócz odpowiedzi na nasze pytania, dobry agent ubezpieczeniowy powinien zadać nam wiele pytań, aby zidentyfikować potrzeby, wątpliwości, troski i wybadać jak najlepiej dostosować ofertę do naszych potrzeb.
  • Postawa. Zadaniem agenta ubezpieczeniowego jest sprzedaż polis. To jego chleb życia. Natomiast rolą sprzedawanych ubezpieczeń jest chronić nas jak najlepiej. Odpowiednie dopasowanie polisy do naszych potrzeb determinuje jej działanie. Zatem dobry agent wie, że to nie sprzedaż, a odpowiednie przygotowanie produktu do potrzeb klienta świadczy o jego skuteczności. W rezultacie spotkanie z dobrym agentem da nam poczucie, że nie o sprzedaż tu chodzi, a o nas, nasze potrzeby, troski i plany na przyszłość, które wspólnie z agentem chcemy jak najlepiej zabezpieczyć.

Mamy agenta, sięgnijmy po produkt

Wybór dobrego agenta, któremu powierzymy bezpieczeństwo finansowe swoje i swoich bliskich ma kolosalne znaczenie dla kolejnego kroku – wyboru odpowiedniej polisy. Takie rozmowy są bardzo wnikliwe i opierają się na rzetelnej analizie potrzeb klienta i jego rodziny. To z kolei wymaga potem przemyślenia i ugruntowania nowych przekonań, dlatego nie spodziewaj się, że to pierwsze spotkanie zakończy Twój proces zakupu polisy.

Polisa to zobowiązanie na lata, dlatego Twoim zadaniem będzie dokładnie ją poznać i świadomie dokonać wyboru. Po pierwszej rozmowie o ubezpieczeniu z agentem powinniśmy wiedzieć:

  • w jakich sytuacjach chroni Cię polisa i jaki komfort zapewni Ci w codziennym życiu
  • w jakich sytuacjach ona nie zadziała i dlaczego
  • jak powinieneś postępować w przypadku zdarzenia objętego ubezpieczeniem
  • jak postępować w przypadku różnych innych zdarzeń życiowych, które mogą w przyszłości wpłynąć na ubezpieczenie (np. kłopoty finansowe, nowi członkowie rodziny, zmiana statusu rodzinnego itp.)
  • w jaki sposób kontaktować się z ubezpieczycielem w takich sytuacjach jak czytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) do polisy

Być blisko jak agent…

Jednymi z kluczowych umiejętności dobrego agenta są te dotyczące dostępności i jakości obsługi. Terminowe odpowiedzi na zapytania, dostępność pod e-mail lub telefonem to ważny aspekt budowania relacji. Jako klienci chcemy, aby nasz agent ubezpieczeniowy pomagał nam szybko, szczególnie w tych najtrudniejszych momentach, które chronimy polisą. Równie istotne jest jednak czuwanie nad adekwatnością polisy przez cały okres jej trwania. Systematyczny kontakt czy to w związku z indeksacją polisy, urodzeniem się dziecka, czy nawet kolejnymi urodzinami klienta daje nam poczucie, że jesteśmy pod dobrymi skrzydłami. A przecież o to chodzi w ubezpieczeniach.