Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie. – Mahatma Gandhi
Kapitał społeczny
Przede wszystkim wspieranie działań charytatywnych pomaga w budowaniu odpowiedzialnego kapitału społecznego. W ten sposób w firmie kształtowane są postawy zgodne z jej wartościami, a pomaganie innym zostaje na stałe wpisane w tożsamość marki. To sprawia, że firma angażując pracowników jako wolontariuszy wydobywa z nich to, co najlepsze i pokazuje jak wspólnie wiele mogą zdziałać, co wpływa na ich poziom zaangażowania i relacji z firmą. A jak okazuje się pracownicy nie tylko chcą, ale też czują wewnętrzną potrzebę angażowania się w takie działania.
W zgodzie z wartościami
W czasach wszechobecnej digitalizacji i mediów społecznościowych wizerunek firmy, jako tej, która troszczy się o środowisko, los potrzebujących, a także wymiar etyczny swoich działań jest niezwykle ważny. Dowodem na to mogą być badania[1] przeprowadzone wśród grupy amerykańskich Millenialsów przez organizację Cone, wspierającą działania firm w branży CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). Zgodnie z ich wynikami aż 64% badanych nie przyjęłoby oferty pracy od firmy, która nie przewiduje działań z zakresu CSR, a aż 88% pytanych stwierdziło, że ich praca jest bardziej satysfakcjonująca, gdy zapewnia im możliwość wpływania w pozytywny sposób na ich otoczenie. Te trendy znajdują też odzwierciedlenie na naszym rodzimym rynku, a wkraczające na rynek kolejne pokolenia Millenialsów mają na uwadze wymiar społeczny działań swojego pracodawcy.
Wpływ na otoczenie i poczucie sensu
Wspieranie działalności charytatywnej daje firmom także możliwość realnego wpływu na rozwój ich społeczności lokalnych i kreowania rzeczywistości, w której na co dzień funkcjonują. To często okazuje się najważniejszym powodem działalności dobroczynnej spółki, bo w ten sposób można pomóc „swoim”: dofinansować miejscowy dom dziecka, pomóc w budowie boiska przy pobliskiej szkole czy zorganizować zbiórkę pieniędzy dla dotkniętego przez los sąsiada. Dzięki temu ze środków korporacyjnych finansowane są różne działania na rzecz dobra publicznego, a także osób prywatnych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, a sukces komercyjny idący w parze z zaangażowaniem firmy w zrównoważony rozwój jej otoczenia może być źródłem przewagi nad konkurencją[2]. Co więcej według badań[3] aż dla 65% pracowników ważne jest, by mieć realny wpływ na otoczenie i zmianę świata na lepsze. Dzięki temu zyskują poczucie, że ich praca nie służy jedynie przynoszeniu zysków finansowych spółki, ale też wyższej, szlachetniejszej idei, co nadaje jej głębszy sens.
Myśl globalnie, działaj lokalnie
Promowanie szlachetnych postaw idealnie wpisuje się również w ideę zrównoważonego rozwoju oraz realizację związanych z nią siedemnastu celów, które zostały dokładnie określone w Rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ[4] w czasie posiedzenia w Nowym Jorku 25 września 2015 roku i przyjęte przez 193 państwa członkowskie. Cele wiążą się z 169 zadaniami, które państwa zobowiązały się zrealizować do 2030 roku, w 5 obszarach: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój i partnerstwo, a których wypełnienie pomoże m. in. zminimalizować zjawisko głodu i ubóstwa na świecie, zwiększyć dostęp do edukacji, czy zmniejszyć nierówności między płciami oraz poszczególnymi państwami. Każde nawet lokalne działanie ma wpływ na globalny stan.
Pozytywny efekt uboczny
Dzięki działaniom filantropijnym kreowany jest także pozytywny wizerunek firmy, jako instytucji budzącej zaufanie, przejmującej się losem potrzebujących, a przez to pozbawionej korporacyjnej bezduszności, co w momencie podejmowania decyzji zakupowej przez klientów jest niezwykle istotne i w efekcie przynosi firmie dodatkowe korzyści w postaci zaufania. Promowanie marki przy szlachetnych inicjatywach dodatkowo pomaga w zwiększaniu rozpoznawalności marki.
Razem możemy więcej!
Co piąta z prawie 200 działających obecnie w Polsce fundacji korporacyjnych została założona przez firmę z sektora finansowego, bankowego lub ubezpieczeniowego, przy czym prawie połowa wszystkich fundacji, bo aż 85 z nich działa w województwie mazowieckim[5]. W te dane idealnie wpisuje się profil Fundacji Unum, która powstała w 2009 roku z inicjatywy pracowników Towarzystwa Ubezpieczeniowego Unum Życie. W ciągu 10 lat działania wspólnymi siłami w ramach fundacji udało się przedsięwziąć wiele interesujących akcji i zebrać pieniądze dla wielu potrzebujących, dzięki temu może pochwalić się imponującymi danymi.
- Wsparcie dla niemal 900 osób w potrzebie.
- Przekazane na cele charytatywne ponad 2 170 000 PLN.
- Zaangażowanych 840 wolontariuszy.
Misję pomocy potrzebującym Fundacja realizuje działając w trzech obszarach.
Edukacja czyli wspieranie edukacji finansowej oraz nauki wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
Promocja zdrowia i profilaktyki zdrowotnej, w ramach której, wspiera inicjatywy i instytucje nawiązujące do tej tematyki oraz utrwalające pozytywne nawyki prozdrowotne.
Wolontariat czyli wszelkie akcje wspierające domy dziecka, domy opieki, schroniska oraz inne placówki opiekuńczo – wychowawcze oraz instytucje wspierające osoby potrzebujące.
[1]http://www.conecomm.com/research-blog/2016-millennial-employee-engagement-study
[2] https://www.hbrp.pl/a/strategia-a-spoleczenstwo-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-8211-pozyteczna-moda-czy-nowy-element-strategii-konkurencyjnej/NMsmEwVV
[3]Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy, Raport EY, marzec 2018
[4] https://unstats.un.org/sdgs/indicators/database/
[5]Fundacje korporacyjne w Polsce 2017, Raport z badań. Raport Stowarzyszenia Klon/Jawor przeprowadzony na zlecenie Forum Darczyńców