Znaleźć właściwy balans
Wiele mówi się o idei work-life balance, czyli równowadze pomiędzy życiem zawodowym a życiem prywatnym i wiele firm dąży do realizacji takiej harmonii w praktyce, odpowiadając w ten sposób na potrzeby swoich pracowników. Według badań Kantar TNS i Remote-How[1] 51% badanych jest zainteresowanych możliwością pracy zdalnej, ale jedynie co trzeci Polak może z takiego rozwiązania skorzystać. Tymczasem aż 70% badanych odczuwa większą satysfakcję z pracy i oferowanych benefitów, jeżeli może korzystać z telepracy lub godziny pracy są elastyczne, a aż 91% tych, którzy mają okazję korzystać z opcji home office, ocenia to doświadczenie pozytywnie. Wniosek jest prosty: pracownicy chcą móc pracować z domu, ale pracodawcy muszą stawić czoła wielu wyzwaniom, jakie niesie ze sobą wprowadzenie takiego rozwiązania w organizacjach. Na szczęście wdzwonienie się z dowolnego miejsca na świecie na telekonferencję, ustalenie szczegółów projektu jedynie drogą mailową lub telefoniczną, czy zdalne kontrolowanie postępów pracy zespołu to w dzisiejszych czasach już standard. Zalet pracy z domu dla pracodawcy jest naprawdę wiele.
Lepszy dostęp do utalentowanych pracowników, których na co dzień ogranicza typowa praca biurowa: rodziców opiekujących się dziećmi, osób z problemami zdrowotnymi lub niepełnosprawnościami, osób mieszkających daleko od siedziby firmy, a nawet pracowników z zagranicy.
Odświeżenie wizerunku firmy, odróżnienie się od konkurencji oraz zdobycie przewagi na wymagającym rynku pracy.
Mniej zestresowani, a bardziej zrelaksowani i zadowoleni pracownicy – wszak dzięki pracy z domu mogą pogodzić obowiązki domowe z pracą, załatwić drobne sprawy odkładane od jakiegoś czasu na potem, zaoszczędzić czas na dojazdach do pracy, czy zaopiekować się dziećmi bez konieczności brania urlopu.
Szansa na zaoszczędzenie na opłatach za wynajem powierzchni biurowej, media, wyposażenie biura, zaopatrzenie i wiele innych czynników, które znacznie obciążają miesięczny budżet firmy, a które można przeznaczyć np. na integrację zespołu.
Sposób, aby pokazać pracownikom, że darzy się ich zaufaniem.
Co więcej, część osób twierdzi, że pracując z domu jest dużo bardziej wydajna, lepiej skupia się na pracy i szybciej kończy powierzone im zadania, niż gdy wykonują te same czynności w biurze, gdzie – jak twierdzi – istnieje mnóstwo czynników, które ich rozpraszają. Badania[2] dowodzą, że z możliwości pracy zdalnej korzystają zarówno pracownicy na stanowiskach zarządzających i kierowniczych (38,6% badanych), jak i osoby na poziomie specjalisty i inżyniera (29,6%).
Warto pamiętać, że praca zdalna nie musi równać się ze stałą nieobecnością pracownika w firmie – pracę zdalną można wprowadzić stopniowo: na początku pracownik może mieć do dyspozycji np. dwa dni pracy zdalnej w miesiącu, po to by wypróbować tę opcję i przekonać się, czy sprawdza się w praktyce. Jeżeli okaże się, że przynosi ona korzyści obydwu stronom i nie zakłóca ich pracy, ilość dni do zrealizowania w ramach telepracy można odpowiednio zwiększyć. Warunkiem, by funkcjonowało to sprawnie jest sprzyjająca temu specyfika pracy oraz dobra organizacja i samodyscyplina pracownika.
Praca zdalna nie dla każdego
Oczywiście na pracę zdalną nie każdy może sobie pozwolić. Niestety, są zawody, które ze względu na specyfikę pracy muszą być wykonywane stacjonarnie, w miejscu pracy.
Minusem pracy z domu może być też fakt, że pracownik pracujący zdalnie nie ma kontaktu z kolegami i koleżankami z pracy, przez co nie nawiązuje z nimi bliższych relacji i czuje się wyobcowany: nie wie co na co dzień dzieje się w biurze, nie wie też nic na temat swoich współpracowników i ogólnie może mieć wrażenie, że wiele rzeczy go omija. Można to jednak łatwo zmienić stawiając na skuteczną i otwartą komunikację, która utrzyma pracowników zdalnych w kręgu informacji i dzięki temu będzie im przypominać, że również oni są ważną częścią firmy i zależy nam na ich zaangażowaniu.
W dzisiejszym świecie dla pracowników niezwykle ważna jest mobilność oraz możliwość pogodzenia wielu ról: pracownika, partnera, rodzica. Dlatego właśnie szukając pracy wiele osób zwraca uwagę już nie tylko na poziom wynagrodzenia, ale też na elastyczny tryb pracy. To pozwala im na osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, bez konieczności zaniedbywania którejkolwiek ze sfer życia. O tym, czy ten system się sprawdzi zawsze jednak decyduje pracodawca, który określa specyfikę pracy danego stanowiska, to, czy dostęp do danych firmowych zdalnie nie jest obarczony zbyt dużym ryzykiem dla firmy i czy dysponuje narzędziami, które umożliwią pracownikowi wypełnianie obowiązków poza miejscem pracy.
[1] Raport Instytutu Badawczego Randstad, Monitor Rynku Pracy. Wyniki 32. Edycji badania, https://www.randstad.pl/dla-pracodawcy/monitor-rynku-pracy-32-edycja-raport-17072018.pdf?hsCtaTracking=6a0f0f32-4227-4c0c-93fd-a5e8ca7aeb81%7Cad3a88dc-4653-42b4-99ec-5e6efcb859ca.
[2] Kantar TNS, Remote-How, The remote future. Rynek Pracy zdalnej a oczekiwania pracowników. Edycja Polska 2018. http://branden.biz/wp-content/uploads/2018/06/The-Remote-Rnek-pracy-zdanej.pdf.