Wróć do artykułów

Gen Z – jak zrozumieć pokolenie jutra?

Gen Z – jak zrozumieć pokolenie jutra?
Młodzi, pełni energii, nielubiący nudy, potrafiący mówić o swoich uczuciach i emocjach. Stawiają na pracę, która jest ich pasją. To reprezentanci pokolenia Z. Spotykamy ich wszędzie, a rozpoznajemy po smartfonach, z którymi się nie rozstają. Kim są Zetki? Jakie wartości są dla nich ważne?
  • To osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem.
  • Żyją pod presją i w stresie – 50% z nich czuje wypalenie
    z powodu presji związanej z wykonywanymi obowiązkami,
    46% – jest zestresowanych przez cały czas lub jego znaczną część, a aż 91% zgłasza fizyczne lub emocjonalne objawy stresu.
    Aż 70% badanych osób z pokolenia Z twierdzi, że ich głównymi problemami są lęk i depresja. Nawet 54% z nich odczuwa samotność, a 12% potwierdziło, że wzięło wolne w pracy
    z powodów związanych ze zdrowiem psychicznym.
  • To osoby przebodźcowane, które średnio 8 godzin dziennie
    są online. Aż 4,5 godziny dziennie używają telefonu
    i odblokowują go średnio 144 razy w ciągu dnia, a ponad 75%
    z nich zabiera go ze sobą nawet do toalety!
  • Kochają życie i są spragnieni relacji. Praca i kariera nie są dla nich celami samymi w sobie – praca jest narzędziem
    do realizacji ich marzeń i planów. To po pracy zaczyna się prawdziwe życie – wtedy, kiedy jest czas na spędzenie
    go z bliskimi lub z przyjaciółmi.
  • To świadomi konsumenci informacji i bystrzy użytkownicy technologii, które istniały dla Zetek „od zawsze” i są czymś zwyczajnym. Normą jest dla nich równoległe funkcjonowanie
    w dwóch światach: realnym i wirtualnym, które traktują jako wzajemnie uzupełniające się. Świat bez laptopów, smartfonów czy dostępu do Internetu jest dla nich prawdziwą abstrakcją.
  • To pokolenie, dla którego zanika rozróżnienie między sferą publiczną a prywatną. Osoby z pokolenia Z chętnie dzielą się swoją codziennością (np. na portalach społecznościowych)
    z innymi. Koncentrują się na wizualnej stronie życia, traktując autoprezentację jako czynnik wysokiej samooceny
    i samoakceptacji. Rzeczywistość czynią przezroczystą
    i prezentują się wobec innych tak, jak chcą być postrzegani.
  • Są bardzo tolerancyjni w patrzeniu na świat, cenią różnorodność.
  • Od pracodawców oczekują szacunku, możliwości rozwoju, dobrej atmosfery w pracy. Szukając pracy, nie ograniczają się
    do poszukiwań w kraju – kontaktują się z całym światem.
    Mogą pracować gdziekolwiek – bo przecież mają Internet.
    Co drugi aplikujący z pokolenia Z szuka opinii na temat pracodawcy w Internecie.
  • Większość z nich nadal mieszka z rodzicami, nie chcąc inwestować w mieszkania. Własność i raty kredytu to dla nich pojęcia zbyt stresujące.
  • Cenią też wpływ na otoczenie, w którym żyją: albo miejsce pracy albo lokalne społeczności, dlatego też chętnie łączą się
    z firmami, które mają w swoich strategiach CSR i realizują społeczną odpowiedzialność.

Jak postrzegane jest pokolenie Z?

Zetki są często krytykowane z uwagi na ogromne różnice
z poprzednim pokoleniem. . Mówi się często o nich negatywnie –
że są na garnuszku u rodziców, że są pokoleniem leserów.
A jacy są naprawdę?

  • Są wrażliwi – troszczą się o świat, środowisko, równość
    i inkluzywność, czas, bliskość, siebie i przyjacielskie relacje.
  • Robią kilka rzeczy na raz, z łatwością przyjmują wiele informacji, szybko reagują.
  • W życiu szukają życia. Widzą ludzi a nie target, idą na spacer
    a nie nabić kroki, idą do pracy a nie zrobić karierę.
  • Są asertywni, potrafią stawiać granice.
  • Bardzo lubią zmiany, wszystko chcą mieć natychmiast,
    nie lubią marnować czasu.
  • Stanowczo sprzeciwiają się mobbingowi i innym formom nadużyć.
  • Są otwarci i bezpośredni, mają swoje słownictwo.
  • Chcą osiągnąć dużo i szybko, nie mają cierpliwości do osiągania kolejnych stopni krok po kroku.

Jak zrozumieć Generację Z?

To proste!

  1. Słuchaj tak, by zrozumieć, a nie tylko po to, by odpowiedzieć. Bądź uważnym i zaangażowanym słuchaczem.
  2. Dowiaduj się – ciekawość drugiego człowieka, szczególnie osoby z innego pokolenia, to twoja szansa na rozwój, nową perspektywę. Pytaj, dowiaduj się, poznawaj.
  3. Mów jak jest – udzielaj szczerego, konstruktywnego feedbacku i bądź gotów przyjąć ten o sobie. Szczerość zawsze jest najlepszą polityką. Pamiętaj, że twoja słabość nie oznacza porażki.
  4. Bądź sobą – dzisiaj essa, jutro cringe. Nie ryzykuj byciem zbyt młodzieżowym. Postaw na autentyczność i prawdę.
  5. Przepracowuj – nie zostawiaj spraw na potem, czyli nigdy. Mów, przepracowuj, rozmawiaj, nazywaj rzeczy po imieniu. Nie udawaj, że nie ma tematu.
  6. Rzucaj na głęboką wodę – zachęcaj do samodzielności, jednocześnie gwarantując bezpieczną bazę. Dziel się wyzwaniami a nie zadaniami.
  7. Zauważaj, doceniaj, kibicuj – buduj okazje do kolejnych sukcesów, podaj rękę, gdy potrzeba.
  8. Bądź elastyczny – dostosuj komunikację do pokolenia.
    Jeśli możesz, trzymaj elastyczność w trybie, sposobie
    i godzinach pracy. Mów i pisz tak, jak potrafią słyszeć.
  9. W pracy dbaj o zespół i dobrą energię – zgrana grupa i dobra atmosfera są ważniejsze niż osobiste cele.

Pokolenie Z jest imponujące pod każdym względem. By to poczuć
i zrozumieć, warto ich obserwować, uczyć się od nich i pędzić
z nimi ku przyszłości…

A ja lubię młodzież. Bo młodzież jest nadzieją tego świata
Fisz Emade

Źródła:

W artykule powołano się na badania: The Deloitte Global 2022 Gen Z & Millenials Survey, American Pscyhological Assosiation 2023

www.businessinsider.com.pl/technologie/nowetechnologie