1. Rozdzielcie się
Może to wydawać się sprzeczne z intuicją, ale spotkania z udziałem wszystkich osób są wyzwaniem dla całego zespołu. Jeżeli w spotkaniu – nawet za pośrednictwem komunikatora − bierze udział zbyt wiele osób, jego wartość i sukces mogą być poważnie zagrożone. Wówczas dobrze jest podzielić uczestników na 2-3 grupy, w których łatwiej o kreatywność, twórczą wymianę myśli i dynamikę dyskusji.
2. Miej plan
Jeśli masz członków zespołu, którzy lubią aktywność fizyczną „po pracy” lub rano odwożą dzieci do szkoły, bądź też organizujecie międzynarodowe spotkanie w różnych strefach czasowych – wybierz godziny spotkań dogodne dla wszystkich osób. Nie ma nic bardziej stresującego dla uczestnika spotkania niż gorączkowe spoglądanie na zegarek lub spóźnieni uczestnicy. Zadbaj również o agendę spotkania, dzięki której wszyscy będą mogli się przygotować do udziału.
3. Oddaj ster
Dobry manager to taki, który nie tylko jest niezwykle inspirujący, ale i wyzwala potencjał zespołu. Taki, który stoi z boku i pozwala członkom zespołu na zmianę prowadzić spotkanie, przy jednoczesnym wsparciu załogi w utrzymaniu zaangażowania i rozwoju umiejętności mówienia oraz przywództwa.
4. Prowadź newsletter
Newsletter to niepozorne ale bardzo potężne narzędzie. Mądrze wykorzystane sprawi, że zbudujesz znacznie lepszą relację z zespołem. Pamiętaj, by uwzględnić w nim różne informacje służbowe – przypomnienia, najważniejsze daty, aktualności dotyczące zadań w Twoim zespole oraz osobiste wiadomości, takie jak urodziny, osobiste osiągnięcia czy celebracje. Najlepiej, aby był prowadzony w lekkim tonie i angażował cały zespół.
5. Zachęcaj
Jeśli już zdecydujesz się prowadzić newsletter zachęcaj do jego współtworzenia Twój zespół. Codzienna dawka wzajemnej inspiracji, myśli i cytatów od koleżanek i kolegów z pracy może podziałać jak zastrzyk nowej energii. A może znajdzie się w nim rubryka dot. Waszych pasji?
6. Dziel się pomysłami
Ułatw członkom zespołu dzielenie się pomysłami i opiniami na temat tego, co działa, a co nie. Prowadź ogólnodostępny i prosty menadżer zadań lub wykorzystaj do komunikacji dyski sieciowe. Stwórz przystępne narzędzie, gdzie pracownicy będą mogą dzielić się swoimi przemyśleniami i efektami, a następnie zadbaj o sprawny przepływ informacji.
7. Doceń elastyczność
Jeśli Twój zespół obejmuje zarówno stanowiska w pełnym, jak i niepełnym wymiarze godzin, postaraj się wprowadzić elastyczny czas pracy. Nie chodzi tu o umniejszanie wartości pracy, ale w zrównoważony sposób łączenie jej z naszym życiem osobistym. Pracownicy, którzy mogą kontrolować swój czas, mają poczucie, że wiele od nich zależy, a to ułatwia utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz wpływa na satysfakcję pracowników.
Bez względu na to, czy powyższe rady będą przydatne w Twojej strukturze organizacyjnej czy nie, pamiętaj, że istotą efektywnej pracy zdalnej jest zawsze dobra komunikacja, wzajemne zaufanie i poczucie, że choć pracujemy na odległość, to możemy na siebie liczyć.