Wróć do artykułów

Czy Twoja praca ma datę ważności? Jakie kompetencje przyszłości będą kluczowe?

Czy Twoja praca ma datę ważności? Jakie kompetencje przyszłości będą kluczowe?
Kompetencje przyszłości to umiejętności, które będą szczególnie cenione w nadchodzących latach. Są odpowiedzią na dynamiczny rozwój technologii oraz zmiany społeczne i strukturalne w organizacjach. Żyjemy coraz dłużej, pracujemy wśród różnych generacji – w świecie ciągłych zmian i rozwijających się w zawrotnym tempie innowacji technologicznych.

To czas bez precedensu w historii, który wymaga opracowania nowych, nowatorskich sposobów działania. Przewiduje się, że w przyszłości (nawet tej już niedalekiej) kluczowe będą zarówno umiejętności techniczne, jak również te miękkie, które pomogą nam w adaptacji do szybko zmieniającego się środowiska. Oto kilka z nich:

Umiejętności techniczne:

  • Znajomość nowych technologii oraz umiejętność zarządzania innowacyjnymi projektami technologicznymi;
  • Umiejętności programowania;
  • Umiejętności zarządzania danymi oraz analizy dużych zbiorów danych i ich wykorzystania w podejmowaniu decyzji biznesowych;
  • Znajomość funkcjonowania sztucznej inteligencji, w tym rozumienie procesów automatyzacji i robotyki;
  • Cyberbezpieczeństwo, które w czasie rosnącej digitalizacji, a tym samym rosnącej liczby zagrożeń online, staje się priorytetem.

Umiejętności nawiązywania relacji oraz zarządzania własnymi emocjami:

  • Inteligencja emocjonalna, czyli umiejętność rozumienia swoich emocji i zarządzania nimi, a także umiejętność odczytania i zrozumienia emocji innych. To nieocenione zdolności szczególnie podczas pracy zespołowej;
  • Łatwość w nawiązywaniu relacji oraz głębokie rozumienie potrzeb innych;
  • Język żyrafy zamiast języka szakala. Język żyrafy to komunikacja skoncentrowana na empatii, zrozumieniu i szacunku dla drugiej osoby, a także na konstruktywnym wyrażaniu własnych potrzeb i uczuć. Język szakala zaś jest tym często osądzającym, krytykującym i obwiniającym – prowadzi przeważnie do konfliktów i braku porozumienia;
  • Elastyczność i umiejętność dopasowania się do zmieniających się warunków, w tym wyzwań technologicznych;
  • Stosowanie prostego języka w biznesie – ma na celu przekazywanie informacji w sposób jasny, przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy. Prosty język w biznesie już dziś jest podstawą budowania zaufania i efektywnego zarządzania zespołem;
  • Wiedza z zakresu zarządzania zespołem, w tym rola lidera, który potrafi zdrowo motywować, inspirować oraz zarządzać zespołami;
  • Wiedza i umiejętność zarządzania zespołami wielopokoleniowymi – do 2030 roku osoby 50+ będą stanowić ponad 1/3 wszystkich osób pracujących i według przewidywań z roku na rok będzie ich przybywać;
  • Umiejętne zarządzanie stresem i zdrowiem psychicznym. Ochrona zdrowia psychicznego bezsprzecznie staje się wyraźnym priorytetem na rynku pracy. Z jednej strony to pracownicy szukają balansu, z drugiej pracodawcy pomagają im ten komfort stworzyć. Organizacje coraz częściej biorą pod uwagę dobrostan pracowników, wprowadzając odpowiednie rozwiązania (np. praca zdalna czy hybrydowa, 4-dniowy tydzień pracy). Zauważyli bowiem, że niższy poziom stresu oraz regularny i jakościowy odpoczynek świetnie wpływają na pracę oraz wyniki zespołów.

Gotowość do nauki i rozwoju, które będą kluczowe na rynku pracy, aby dostosować się do szybkich zmian technologicznych:

  • Nauka online, chęć rozwoju i ciągłe doskonalenie – nauka w trybie zdalnym z elastycznym harmonogramem zajęć; z pomocą przychodzi microlearning. To metoda nauki polegająca na przyswajaniu wiedzy w krótkich, łatwych do przetworzenia porcjach. Zazwyczaj trwa kilka minut i skupia się na jednym, konkretnym zagadnieniu. Dzięki swojej formie jest idealny do szybkiego uczenia się w dowolnym miejscu i czasie.
  • Umiejętność logicznego i kreatywnego myślenia, które ułatwią szybsze myślenie i podejmowanie decyzji;
  • Zdolność dopasowania się do zmieniającego się rynku, nowych sytuacji oraz środowiska pracy.

Kompetencje z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej:

  • Zrównoważony rozwój i ekologia – w przyszłości będzie rosło zapotrzebowanie na specjalistów, którzy rozumieją zmiany klimatyczne, zrównoważone praktyki biznesowe oraz technologie przyjazne środowisku, dlatego zawodami przyszłości będą specjaliści ds. odnawialnych źródeł energii, inżynierowie środowiska (którzy zajmą się skutecznym zarządzaniem odpadami, oczyszczaniem wody, ochroną powietrza), konsultanci ds. zrównoważonego rozwoju (którzy zajmą się wdrożeniem strategii, aby zmniejszyć ślad węglowy oraz prowadzeniem działalności w sposób bardziej ekologiczny), czy też miejscy ekolodzy (którzy zadbają o zielone przestrzenie w miastach, zrównoważoną zabudowę i ochronę bioróżnorodności);
  • Umiejętność zarządzania różnorodnością i inkluzywnością, czyli kierowanie zespołami osób o różnych tłach kulturowych, religijnych lub społecznych po to, by budować przyjazne środowiska pracy.

Jak przygotować się do zmieniających się potrzeb?

Powiedzenie „tylko spokój nas uratuje” jest tu najodpowiedniejszym stwierdzeniem. Nie warto w stresie czytać listy pożądanych umiejętności i bezmyślnie „zaliczać” kolejne jej punkty. Skupmy się wyłącznie na wybranych elementach, swoich mocnych stronach i talentach i pielęgnujmy kompetencje, które są nam najbliższe. Dobrym pomysłem jest mapowanie swoich oczekiwań wobec pracy i zaplanowanie swojej ścieżki kariery. Dokładne określmy, czego potrzebujemy, jaki jest nasz cel i co będzie pomocne w poszerzeniu wybranych kompetencji. Zacznijmy od tego, a nasza praca nie straci terminu ważności.