Wróć do artykułów

Czego potrzebuje dziś pracownik?

Czego potrzebuje dziś pracownik?
Jeszcze dziesięć lat temu benefity, czyli świadczenia pozapłacowe były czymś unikatowym i pełniły przede wszystkim rolę bonusu. Dziś pracodawcy coraz częściej opracowują całe systemy motywowania i budowania zaangażowania zespołów, które oparte są na dodatkach pozapłacowych.

Robią to nie tylko po to, aby zatrzymać najlepszych specjalistów, ale również aby przyciągnąć talenty i kształtować przyjazne dla pracowników środowisko pracy. Benefity na przestrzeni lat ewoluowały, ale największą zmianę przeszły w ostatnim roku, kiedy z dnia na dzień zmieniła się forma pracy i pojawiły nowe potrzeby pracowników względem pracodawcy.

Dopasowane do potrzeb

Dobry benefit to często nie taki, który będzie dużo kosztował pracodawcę, ale ten który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb pracowników. Inwestycja w karty sportowe może pójść na marne, skoro siłownie pozostają zamknięte, a większość Twoich pracowników to osoby wykonujące pracę fizyczną i bardziej zainteresowani będą skorzystaniem z usług masażysty, czy dofinansowaniem do lunchu.

Najlepiej byłoby zaoferować pulę dodatków, tzw. kafeterię, z której każdy pracownik wybiera dla siebie te najodpowiedniejsze. Zanim jednak sięgniemy po gotowe na rynku kafeterie, warto wcześniej zastanowić się i pogrupować pracowników, by zróżnicować dla nich ofertę.  

  • Jacy są Twoi pracownicy? Czym się pasjonują, jak spędzają wolny czas, itp.
  • Które pokolenia reprezentują? Warto zastanowić się do jakiej grupy wiekowej należy większość Twoich pracowników i jaki staż pracy przeważa w firmie.
  • Jaka jest specyfika pracy w firmie? Przy wyborze benefitów warto rozpatrzeć rodzaj branży, którą Wasz firma reprezentuje oraz uwzględnić tempo i rodzaj wykonywanej pracy.
  • Jaki są troski pracowników? Dobrze wcześniej zastanowić się w jaki problem pracownika celujesz, oferując mu dany benefit.
  • W jakim miejscu zlokalizowana jest Twoja firma i czy oferuje ono dostęp do tych świadczeń, które chcesz zaproponować.  

Najpopularniejsze?

Jak wynika z raportu Pracuj.pl Benefity – czyli co motywuje pracowników? większość polskich pracowników otrzymuje w pracy przynajmniej jedno świadczenie pozapłacowe.

Jeszcze w 2019 roku największym zainteresowaniem pośród benefitów pracowniczych cieszyły się:

  • prywatna opieka medyczna
  • karta sportowa
  • dofinansowanie do szkoleń
  • dofinansowanie do urlopów (wczasy pod gruszą)
  • dofinansowanie do kursów językowych.

Według raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników” firmy Sedlak & Sedlak w 2019 roku aż 82 % pracowników otrzymywało benefity pracownicze od pracodawców. Na popularność przyznawania świadczeń ma wpływ kapitał firmy, jej wielkość oraz branża.

Benefit nowej rzeczywistości

Benefity pracownicze mają wyjątkowo duże znaczenie w sytuacjach kryzysowych, takich jak np. pandemia. Pojawienie się koronawirusa stało się źródłem stresu u wielu pracowników oraz spowodował gwałtowny wzrost zainteresowania grupowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi i na życie. Część firm zastępowała nimi inne benefity. Najczęściej oferowanym przez pracodawcę programem ubezpieczeniowym jest grupowe ubezpieczenie na życie. Im większa firma, tym częściej jest ono oferowane. Jak wynika z badania Unum Insight pracodawcy rozszerzają ochronę ubezpieczeniową o inne ryzyka, a pracownicy są takimi produktami ubezpieczeniowymi zainteresowani.

Poza grupowym ubezpieczeniem na życie (46%), które jest wiodącą ofertą ubezpieczeniową u pracodawców, w firmach oferowane są również:

  • ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (19%),
  • ubezpieczenie zdrowotne (18%),
  • ubezpieczenie emerytalne (18%).

3 kryteria decydujące

Dla pracownika podejmującego decyzję o przystąpieniu do ubezpieczenia oferowanego przez pracodawcę najważniejsze są trzy kryteria:

  • wysokość składki (55%),
  • wysokość sumy ubezpieczenia (48%),
  • zakres ochrony (46%).

Na znaczeniu zyskuje również czas i forma przystąpienia do ubezpieczenia. Dzięki zdalnej obsłudze, pracownicy pracujący z domu mogą wybrać interesujący ich wariant i przystąpić do ubezpieczenia jednym kliknięciem, bez konieczności pojawienia się w biurze i wypełniania papierowych formularzy – dodaje Joanna Grudnik, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Grupowych w Unum Życie TuiR S.A.

To, czego dziś pracownicy najbardziej potrzebują to poczucia bezpieczeństwa, stabilności i pewności, że w razie nieszczęścia w postaci utraty zdrowia czy życia, ich bliscy nie pozostaną bez źródła dochodu. Ubezpieczenia grupowe świetnie wpisują się w tę potrzebę.