Robią to nie tylko po to, aby zatrzymać najlepszych specjalistów, ale również aby przyciągnąć talenty i kształtować przyjazne dla pracowników środowisko pracy. Benefity na przestrzeni lat ewoluowały, ale największą zmianę przeszły w ostatnim roku, kiedy z dnia na dzień zmieniła się forma pracy i pojawiły nowe potrzeby pracowników względem pracodawcy.
Dopasowane do potrzeb
Dobry benefit to często nie taki, który będzie dużo kosztował pracodawcę, ale ten który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb pracowników. Inwestycja w karty sportowe może pójść na marne, skoro siłownie pozostają zamknięte, a większość Twoich pracowników to osoby wykonujące pracę fizyczną i bardziej zainteresowani będą skorzystaniem z usług masażysty, czy dofinansowaniem do lunchu.
Najlepiej byłoby zaoferować pulę dodatków, tzw. kafeterię, z której każdy pracownik wybiera dla siebie te najodpowiedniejsze. Zanim jednak sięgniemy po gotowe na rynku kafeterie, warto wcześniej zastanowić się i pogrupować pracowników, by zróżnicować dla nich ofertę.
- Jacy są Twoi pracownicy? Czym się pasjonują, jak spędzają wolny czas, itp.
- Które pokolenia reprezentują? Warto zastanowić się do jakiej grupy wiekowej należy większość Twoich pracowników i jaki staż pracy przeważa w firmie.
- Jaka jest specyfika pracy w firmie? Przy wyborze benefitów warto rozpatrzeć rodzaj branży, którą Wasz firma reprezentuje oraz uwzględnić tempo i rodzaj wykonywanej pracy.
- Jaki są troski pracowników? Dobrze wcześniej zastanowić się w jaki problem pracownika celujesz, oferując mu dany benefit.
- W jakim miejscu zlokalizowana jest Twoja firma i czy oferuje ono dostęp do tych świadczeń, które chcesz zaproponować.
Najpopularniejsze?
Jak wynika z raportu Pracuj.pl Benefity – czyli co motywuje pracowników? większość polskich pracowników otrzymuje w pracy przynajmniej jedno świadczenie pozapłacowe.
Jeszcze w 2019 roku największym zainteresowaniem pośród benefitów pracowniczych cieszyły się:
- prywatna opieka medyczna
- karta sportowa
- dofinansowanie do szkoleń
- dofinansowanie do urlopów (wczasy pod gruszą)
- dofinansowanie do kursów językowych.
Według raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników” firmy Sedlak & Sedlak w 2019 roku aż 82 % pracowników otrzymywało benefity pracownicze od pracodawców. Na popularność przyznawania świadczeń ma wpływ kapitał firmy, jej wielkość oraz branża.
Benefit nowej rzeczywistości
Benefity pracownicze mają wyjątkowo duże znaczenie w sytuacjach kryzysowych, takich jak np. pandemia. Pojawienie się koronawirusa stało się źródłem stresu u wielu pracowników oraz spowodował gwałtowny wzrost zainteresowania grupowymi ubezpieczeniami zdrowotnymi i na życie. Część firm zastępowała nimi inne benefity. Najczęściej oferowanym przez pracodawcę programem ubezpieczeniowym jest grupowe ubezpieczenie na życie. Im większa firma, tym częściej jest ono oferowane. Jak wynika z badania Unum Insight pracodawcy rozszerzają ochronę ubezpieczeniową o inne ryzyka, a pracownicy są takimi produktami ubezpieczeniowymi zainteresowani.
Poza grupowym ubezpieczeniem na życie (46%), które jest wiodącą ofertą ubezpieczeniową u pracodawców, w firmach oferowane są również:
- ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (19%),
- ubezpieczenie zdrowotne (18%),
- ubezpieczenie emerytalne (18%).
3 kryteria decydujące
Dla pracownika podejmującego decyzję o przystąpieniu do ubezpieczenia oferowanego przez pracodawcę najważniejsze są trzy kryteria:
- wysokość składki (55%),
- wysokość sumy ubezpieczenia (48%),
- zakres ochrony (46%).
– Na znaczeniu zyskuje również czas i forma przystąpienia do ubezpieczenia. Dzięki zdalnej obsłudze, pracownicy pracujący z domu mogą wybrać interesujący ich wariant i przystąpić do ubezpieczenia jednym kliknięciem, bez konieczności pojawienia się w biurze i wypełniania papierowych formularzy – dodaje Joanna Grudnik, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Grupowych w Unum Życie TuiR S.A.
To, czego dziś pracownicy najbardziej potrzebują to poczucia bezpieczeństwa, stabilności i pewności, że w razie nieszczęścia w postaci utraty zdrowia czy życia, ich bliscy nie pozostaną bez źródła dochodu. Ubezpieczenia grupowe świetnie wpisują się w tę potrzebę.