Wróć do artykułów

Czego o pracy z domu uczą nas niepełnosprawni

Czego o pracy z domu uczą nas niepełnosprawni
Jeśli tak jak miliony innych osób usiłujesz się obecnie przystosować do pracy w domu, być może przyszło ci do głowy raz albo dwa, o ile trudniej takie dostosowanie przychodzi osobom niepełnosprawnym.

Tymczasem okazuje się, że bardzo wiele osób sprawnych inaczej o lata świetlne wyprzedza resztę pod względem przystosowania do „nowej normalności”.

„Oswajanie się z nieznanym to dla osoby niepełnosprawnej podstawowa, często praktykowana umiejętność”.

Mówi Ken Shapiro, pracujący w Unum jako konsultant ds. zarządzania wiedzą.

Ken cos o tym wie. Dziesięć lat temu przeszedł udar, po którym pozostał mu niedowład jednej strony ciała i trudności w przemieszczaniu się. Oprócz pracy na pełen etat, Ken jest jednym z liderów firmowego zespołu działającego na rzecz osób niepełnosprawnych i ich opiekunów.

Chcesz poprawić jakość pracy z domu? Oto trzy spostrzeżenia osób sprawnych inaczej.

1. Technologia zawsze i wszędzie.

Jednym ze sposobów na poprawę efektywności są nowoczesne technologie. „Wiele rozwiązań, jakie oferuje nam technologia ma uniwersalne zastosowanie”, twierdzi Ken. „Przydaje się wszystkim pracownikom – mniej i bardziej sprawnym.”

Ken korzysta na przykład z oprogramowania do rozpoznawania mowy, ponieważ często jest ono szybsze niż pisanie wiadomości e-mailowej czy dokumentu na klawiaturze jedną ręką. Dostępna w niektórych programach wideokonferencyjnych opcja kodowanych napisów dla niesłyszących doskonale się sprawdza podczas pracy w hałasie. Dla osób niedowidzących przygotowano czytniki ekranu (np. JAWS) i ekrany powiększające. 

2. Zorganizuj sobie miejsce pracy.

Dla osób korzystających z wózka inwalidzkiego praca z domu może się paradoksalnie okazać ułatwieniem, ponieważ we własnym domu najprawdopodobniej mają już wszystko przystosowane do potrzeb. Jednak dla wielu z nas przekształcenie domu w biuro może być większym wyzwaniem. Zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu na stworzenie wygodnego, efektywnego miejsca pracy – bez tego trudno nam będzie utrzymać dotychczasową produktywność i wydajność.

3. Czas wrażliwości i empatii.

Wspomniany już zespół na rzecz osób niepełnosprawnych i ich opiekunów pomaga usprawniać firmową obsługę klienta w oparciu o swoje unikalne doświadczenie i punkt widzenia. Teraz wszyscy pracownicy mogą skorzystać z ich spostrzeżeń.

„Obecne warunki pozwalają lepiej zrozumieć klientów, którzy niejednokrotnie znajdują się w społecznej i fizycznej izolacji”, mówi Ken. „Teraz każdy z nas odczuwa to na własnej skórze. To okazja do wzbudzenia w sobie większej wrażliwości, aby klienci składający roszczenie ubezpieczeniowe mogli liczyć na prawdziwą empatię i nie czuli się pozostawienie sami sobie”.

Postaraj się utrzymywać bliski kontakt ze swoim zespołem. Aby zmniejszyć poczucie izolacji organizuj wirtualne spotkania z rodziną i współpracownikami. Spróbujcie za pomocą oprogramowania razem spędzić czas w porze lunchu, na rozmowie przy kawie lub wirtualnej „happy hour”. W swoim ostatnim blogu Carol Glazer, prezes amerykańskiej Organizacji ds. Aktywizacji Zawodowej  Osób Niepełnosprawnych, napisała:

„Praca z domu może być udana i wartościowa, o ile zapewnimy sobie odpowiednie warunki. Skoro sytuacja zmusiła nas do opuszczenia biur, zwróćmy uwagę na korzyści płynące z pracy zdalnej, wykonywanej między innymi przez osoby niepełnosprawne”.

Autorka: Jeanne Reynolds | 21 kwietnia 2020 r.