Pierwsze wrażenie jest najważniejsze:
- Bądź punktualny – punktualność świadczy o szacunku do czasu innych osób. Nie pozwól więc, by na Ciebie czekano. Jeśli jednak wypadnie Ci wyjątkowa sytuacja i nie unikniesz spóźnienia, uprzedź o tym osobę, która będzie na Ciebie czekać. Staraj się jednak, aby były to wyjątki a nie reguła.
- Zadbaj o odpowiedni strój. To, jak wyglądamy wpływa nie tylko na nasz wizerunek, ale także na wizerunek firmy, którą reprezentujemy. Strój biznesowy nie powinien być wyznacznikiem zamożności (duże loga znanych firm na ubraniu czy też na torebce nie są dobrze odbierane). Strój powinien być czysty, świeży, schludny, w stonowanych klasycznych kolorach, dopasowany pod względem rozmiaru, a krój dopasowany do sylwetki.
- Postaw na profesjonalny wygląd – uczesz elegancko włosy i zadbaj o skórę (w przypadku mężczyzn warto też zadbać o zarost). Pamiętaj, by dłonie i paznokcie były w nienagannym stanie. Makijaż powinien być delikatny, podkreślający urodę.
Powitania i wzajemne prezentacje
- W czasie powitania lub pierwszego spotkania mężczyźni powinni zbliżać się do siebie pod kątem a nie z naprzeciwka. Jeśli jest to w jakiejś sytuacji niemożliwe, wtedy zaraz po przywitaniu należy przesunąć się nieco w bok i stanąć pod kątem do rozmówcy. Uczynienie tego sprzyja nawiązaniu dobrych relacji. Do kobiety natomiast lepiej podejść od przodu, pozostawiając jej nieco więcej przestrzeni.
- Podczas powitań, osoba, która zajmuje niższe stanowisko kłania się jako pierwsza, czyli np. specjalista powie „dzień dobry” dyrektorowi – nawet, jeśli specjalistą jest kobieta i do tego o wiele starsza niż dyrektor. W kulturze organizacji to osoba, która zajmuje wyższe stanowisko ma pierwszeństwo i nie ma tu znaczenia jej wiek ani płeć. Ale w sytuacji, gdy np. dyrektor wchodzi do pomieszczenia, w którym są jego pracownicy, on pierwszy powinien ich pozdrowić.
- Osoba zajmująca wyższe stanowisko zawsze ma pierwszeństwo. Podczas spotkań, witania się czy przedstawiania, zawsze należy czekać na to, co taka osoba zrobi – nie podawajmy więc ręki jako pierwsi, nie rozpoczynajmy rozmowy bez wyraźnego znaku ani nie siadajmy bez wskazania miejsca. Jeśli spotykamy się z klientem, także w tym przypadku to on powinien mieć pierwszeństwo.
- Podczas pierwszej rozmowy zawsze stosuj formy grzecznościowe Pan/Pani. Jeśli jednak współpracownik/klient przedstawi się swoim imieniem i zacznie do Ciebie mówić po imieniu, używaj takiej samej formy. Formę grzecznościową możesz jednak utrzymać, gdy zwracasz się do osoby starszej lub do swojego przełożonego.
- Uścisk dłoni – leży w gestii przełożonego czy też osoby wyżej postawionej w hierarchii. Gafą będzie, jeśli mówiąc szefowi „dzień dobry”, od razu wyciągniemy do niego rękę.
Kultura pracy i spotkań
- Podczas spotkań biznesowych nie odbieraj telefonu – wskazane jest jego wyciszenie, odłożenie na bok i nieodbieranie przychodzących połączeń. Jeśli jednak połączenie jest na tyle ważne, że musisz odebrać, grzecznie przeproś i wyjdź na kilka chwil.
- Szanuj różnice kulturowe. Zrozumienie i szacunek dla różnic kulturowych, szczególnie w środowisku międzynarodowym, to podstawa. Unikaj w pracy tematów związanych z polityką, religią czy pochodzeniem.
- Wizytówki. Savoir-vivre w biznesie mówi, że dobrym zwyczajem jest wręczanie wizytówki na sam koniec spotkania. Możemy też poprosić naszego rozmówcę o wizytówkę wcześniej, ale tylko wtedy, gdy najpierw sami podarujemy mu swoją. Pamiętajmy jednak, że nie wypada prosić o wizytówkę osób na wyższych stanowiskach. Wizytówki powinniśmy dawać w taki sposób, aby osoba obdarowana od razu mogła ją odczytać. Warto zatrzymać przez chwilę na niej wzrok, po czym schować do wizytownika.
Komunikacja telefoniczna
- Rozmowy telefoniczne. Odbierając służbowy telefon należy się przedstawić oraz podać nazwę firmy, w której pracujesz. Staraj się być zawsze uprzejmym, staraj się mówić spokojnie, nie wchodź w słowo rozmówcy ani nie przerywaj wypowiedzi. W sytuacji, gdy rozmowa telefoniczna zostanie przerwana lub gdy nie zdążysz odebrać telefonu, oddzwonić powinna osoba, która próbowała nawiązać kontakt.
- SMS-y – są z kolei traktowane jako krótka forma listu. Najważniejszą zasadą jest tu zwięzłość, czyli podanie krótkich, najważniejszych i konkretnych informacji. Należy pamiętać o przestrzeganiu zasad poprawności językowej, czyli stosować wielkie litery, interpunkcję oraz poprawność ortograficzną. Na końcu wiadomości należy napisać swoje imię, nazwisko oraz nazwę firmy, w której pracujemy.
Savoir – vivre w komunikacji online
Praca zdalna stanowi dziś naturalny element wielu etatów, a spotkania online są jej częścią. Jakie zachowania będą uznane za kulturalne i zgodne z regułami savoir-vivre online? O czym warto pamiętać zarówno przed rozpoczęciem spotkania, jak i w jego trakcie?
- Poznaj i sprawdź urządzenie, z którego korzystasz. Upewnij się, że masz dobre połączenie z Internetem.
- Zadbaj o profesjonalny wizerunek – odpowiedni strój, fryzurę, a w przypadku kobiet, również makijaż. Pamiętajmy, że warto zatroszczyć się o pełen strój, nie tylko o tą część, którą widzi kamera. W trakcie spotkania może bowiem wydarzyć się sytuacja, która zmusi cię do wstania. Zdecydowanie lepiej mieć wtedy na sobie kompletny i spójny strój.
- Wybierz spokojne miejsce, w którym swobodnie będziesz mógł uczestniczyć w spotkaniu i nikt ani nic nie będzie rozpraszać twojej uwagi.
- Włącz się na spotkanie punktualnie.
- Włącz kamerę, dobierz odpowiednie tło (powinno być stonowane) oraz zwróć uwagę czy obok Ciebie nie znajdują się intensywne źródła światła, które mogą wpłynąć na jakość obrazu.
- Jeśli to nie ty jesteś organizatorem spotkania, poczekaj na jego rozpoczęcie (spotkanie zawsze rozpoczyna jego organizator).
- Zasada przedstawiania się jest taka sama, jak podczas spotkań na żywo. Choć tu działa też pierwszeństwo gospodarza spotkania, niezależnie od jego stanowiska, to on wita gości, przedstawia i oddaje głos osobie wyższej rangą. Jeśli zaś do spotkania dołącza kilka osób, warto witając się z pozostałymi uczestnikami, krótko się przedstawić.
- Podczas spotkania, w miarę możliwości utrzymuj kontakt wzrokowy z innymi jego uczestnikami. Jeśli nie zabierasz głosu wycisz mikrofon.
- Jeśli w trakcie spotkania dojdzie do nieoczekiwanego rozłączenia, próbę ponownego nawiązania kontaktu podejmuje osoba, która go inicjowała.
- Zakończenie spotkania, podobnie jak jego rozpoczęcie leży w gestii organizatora. To on oficjalnie zamyka spotkanie i rozłącza się.
Etykieta biznesowa to bardzo szeroki temat i dużo można o niej pisać. Zawarte powyżej zasady są jedynie pigułką biznesowego savoir-vivre. Ale są to podstawowe zasady, które porządkują nieco już zliberalizowany świat biznesowych relacji.