1. Bądź elastyczny
Ciągle zadawaj sobie pytanie, czy Twój model biznesowy jest aktualny?
To, co założyłeś kilka lat temu może być już niedostosowane do dynamicznie zmieniających się czasów. Aktualna sytuacja pandemiczna zweryfikowała aktualność ponad 80% modeli biznesowych. Kwestionuj swój model biznesowy, by ciągle go udoskonalać i zmieniać, tak aby mógł on na bieżąco odpowiadać na potrzeby rynkowe.
2. Zdefiniuj korzyść
Klienci nie kupują produktu czy usługi, a korzyść, jaką niosą. Zadaj sobie pytanie, jaki produkt czy usługę oferujesz w taki sposób, by była zrozumiała dla 6-letniego dziecka. W jaki sposób Twoja oferta zmienia czy poprawia życie Twoich klientów. Jaką cenę oferujesz? Jakie doświadczenie niesie ze sobą Twoja oferta i proces sprzedaży.
3. Monitoruj rynek
Twój biznes jest tak dobry, jak dobrze konkuruje na rynku. Zdefiniuj rynek i określ zasoby konkurencyjne, by być stale lepszym od tych, którzy oferują podobny produkt lub usługę. Zadawaj sobie nieustannie pytanie w czym wyprzedza Cię Twoja konkurencja? To stała gra, wymagająca stałego współzawodnictwa i świadomości swoich przewag konkurencyjnych.
4. Śledź wyniki
W każdym biznesie najważniejszy jest zysk. Drogą do sukcesu jest stałe monitorowanie rentowności i nacisk na jej wzrost. Jednak nawet jeśli Twoje zyski rosną w jednym roku, w drugim mogą się zatrzymać, lub możesz generować straty. Twoje zyski wymagają stałego monitorowania rynku, produktu, działań by zwinnie dostosowywać się do zmieniającego się otoczenia i Twoich celów finansowych.
5. Promuj nieprzerwanie
Bez względu na to, w jakim biznesie jesteś, marketing i promocja to najważniejsze obszary Twojego biznesu. Zawsze jest coś, co możesz zrobić lepiej, by efektywniej promować swój biznes i przyciągać coraz więcej klientów. Warto zadać sobie pytanie, co można w tym obszarze udoskonalić, do jakich grup klientów efektywnie dotrzeć.
6. Kontroluj jakość
Nie przestawaj sprawdzać, jak Twoi klienci oceniają Twoją ofertę. Badania satysfakcji to dla Ciebie najlepsze źródło pomysłów i inspiracji, by udoskonalać Twoją ofertę. Jeśli Twój klient ma choćby najmniejsze zastrzeżenia, zwiększa to prawdopodobieństwo, że wybierze produkt u konkurencji. Walcz o najwyższe noty u swoich klientów i to ich pytaj, co mógłbyś zrobić lepiej. Nie ma lepszego źródła informacji o kierunku Twojego rozwoju, jak Twoi klienci.
7. Szukaj nowych rynków
Każde miejsce prędzej lub później nasyci się Twoją ofertą lub ofertą Twojej konkurencji. Jeśli chcesz rosnąć musisz zwiększać zasięgi, szukać nowych miejsc lub form sprzedaży. Zadaj sobie pytania, gdzie Twoja oferta wniosłaby wartość do życia Twoich potencjalnych klientów. I nie mowa tu jedynie o zasięgu geograficznym, ale również o nowych formach i kanałach sprzedaży.
Kluczem do sukcesu w biznesie jest ciągle zadawanie sobie dokładnie tych pytań, które być może zadałeś sobie tworząc swój model biznesowy na początku działalności. A każda nowa odpowiedź jest Twoją nową szansą na sukces.