Wróć do artykułów

Dress code w korporacji

Dress code w korporacji
Pamiętamy czas pandemii, gdy pracowaliśmy online, a nasz biurowy strój ograniczał się do wygodnej piżamy lub dresów. Długie miesiące spędzone w domowym zaciszu sprawiły, że swobodny styl ubierania stał się normą, ale teraz, gdy wielu z nas wróciło do biur, znów musimy stawić czoła biurowemu dress code’owi. Dbanie o odpowiedni strój nie tylko wpływa na to, jak postrzegają nas inni, ale także na nasze samopoczucie i profesjonalizm. Zatem zastanówmy się, jak dostosować swoją garderobę, byśmy czuli się pewnie i stylowo w biurowej rzeczywistości.

Dlaczego dress code powinien być dla nas ważny?

W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy i różnorodnych stylów pracy, dress code wciąż jest jednym z istotnych elementów w funkcjonowaniu wielu organizacji. Dress code, który obowiązuje w pracy w korporacji, dotyczy zasad naszego ubioru i ma zapewnić nam – pracownikom – odpowiedni wizerunek jako profesjonalistów oraz spójność wizerunkową firmy, w której pracujemy. Dress code w korporacji pełni kilka kluczowych funkcji:

  • Profesjonalizm: odpowiedni standard ubioru pomaga
    w budowaniu naszego wizerunku jako profesjonalistów.
    Gdy przestrzegamy danych zasad dress code’u, prezentujemy się w oczach klientów i partnerów biznesowych jako kompetentni i poważni.
  • Jednolitość: dress code zapewnia spójność wizerunkową firmy, w której pracujemy. Dzięki podobnym standardom ubioru pracowników, firma tworzy wrażenie zorganizowanej
    i zintegrowanej, co może pozytywnie wpływać na jej postrzeganie na rynku.
  • W niektórych branżach dress code ma również zapewnić nam bezpieczeństwo i komfort. Na przykład w laboratoriach czy magazynach, odpowiedni strój może być kluczowy dla ochrony naszego zdrowia i bezpieczeństwa.

Rodzaje dress code’u – jaki wybieramy?

Dress code może przyjmować różne formy – w zależności od charakteru naszej branży i kultury organizacyjnej firmy. Poniżej znajduje się opis kilku najpopularniejszych rodzajów dress code’u
– czy wszystkie są nam znane?

Formalny (Business Formal). To najbardziej restrykcyjny dresscode, wymagający od nas klasycznego i eleganckiego ubioru. To strój, który nosimy podczas oficjalnych spotkań w środowisku biznesowym, finansowym, prawniczym czy politycznym. Mężczyźni noszą zazwyczaj garnitury (gładkie, w ciemnych, stonowanych kolorach), koszule (białe, écru lub w jasnych, pastelowych kolorach, gładkie lub w delikatny deseń) i krawaty. A kobiety – klasyczny kostium, czyli żakiet ze spódnicą lub spodniami.

Biznesowy (Business Casual). Ten styl ma zapewnić elegancki wygląd, ale nie wymaga od nas noszenia klasycznego stroju. Jednocześnie pozwala nam wyrazić swoją osobowość i jest bardziej elastyczny, a przy tym sprawia, że wyglądamy profesjonalnie. Mężczyźni mogą nosić koszule (niekoniecznie białe), spodnie (zamiast garniturowych mogą być np. chinosy) oraz skórzane buty, takie jak loafery lub oxfordy. Natomiast kobiety mogą wybierać spódnice (eleganckie, raczej gładkie, bez głębokich rozcięć, nie krótsze niż przed kolano) czy koszule i bluzki (także w innym kolorze niż stonowane szarości czy pastele) bez konieczności noszenia marynarek. Spodnie mogą mieć wzory i intensywne kolory – pod warunkiem, że górną część ubioru wybierzemy stonowaną i najlepiej gładką.

Smart Casual. Jednocześnie łączymy elegancję z komfortem casualowego ubioru. Najważniejszą zasadą tego stylu jest
„im mniej, tym lepiej”. Możemy wybierać eleganckie elementy,
takie jak marynarki czy eleganckie koszule, z bardziej casualowymi częściami garderoby, jak dżinsy czy swetry. Wyzwaniem, które przed nami stoi, jest umiejętne zestawienie tych różnych elementów tak, aby całość wyglądała spójnie. W sytuacjach zawodowych postawmy na stonowaną kolorystykę. Pamiętajmy,
że poza bielą i czernią najlepiej sprawdzą się: granat, błękit, brąz, beż i szarość. Możemy poszaleć z kolorem za pomocą dodatków.
Ten styl jest często stosowany w firmach, które chcą utrzymać balans między formalnością a wygodą.

Casual. Ten styl jest najmniej formalny i pozwala nam na większą swobodę w wyborze ubioru. Polega na łączeniu sportowego wyglądu z odrobiną nieprzesadzonej elegancji. Jego główną zaletą jest komfort – nie musimy się martwić o niewygodne koszule czy obcisłe spódnice. W stylu casual wybieramy takie ubrania jak: bawełniany T-shirt, proste jeansy czy sukienka o mniej formalnym kroju. O ile sneakersy i trampki w ubiorze do pracy w biurze są akceptowane, o tyle najlepiej zapomnijmy o dresach, bluzach oversize, krótkich topach oraz krótkich spodenkach.

Dress code jest wyrazem kultury zarówno osobistej, jak i tej panującej w firmie, relacji z ludźmi i może być różnorodny w firmie w zależności od stanowiska i specyfiki pracy. Pamiętajmy, że istnieją fundacje i organizacje, które zbierają ubrania biurowe, aby wspierać osoby rozpoczynające swoją karierę, w tym osoby bezrobotne lub w trudnej sytuacji materialnej. Takie inicjatywy pomagają w poprawie wizerunku zawodowego i zwiększeniu szans na zatrudnienie. Oto przykłady miejsc, do których możemy przekazać ubrania:

Ubrania do oddania

Ubrania do oddania to platforma, która łączy darczyńców odzieży
z fundacjami. W ramach ich działalności możemy przekazać ubrania na rzecz konkretnych organizacji charytatywnych, które pomagają osobom poszukującym pracy lub potrzebującym wsparcia. Co ważne, zbiórka ubrań odbywa się za pośrednictwem kurierów, więc możemy oddać rzeczy z dowolnego miejsca
w Polsce.

Bank Ubrań

Bank Ubrań wspiera młodych ludzi na początku ich kariery zawodowej, łącząc świat mody z odpowiedzialnym biznesem. Promuje idee gospodarki obiegu zamkniętego, modę w duchu zero waste i sharing economy. Ubrania pochodzą ze zbiórek oraz od osób pracujących w korporacjach. Stacjonarny Bank Ubrań działa
w Warszawie, gdzie młodzi ludzie mogą bezpłatnie dobrać strój na rozmowy kwalifikacyjne i pierwsze dni pracy. Organizowane są również warsztaty z pewności siebie, stylizacji oraz wizerunku, które kończą się sesją zdjęciową do CV.

To tylko niektóre z fundacji działających w Polsce, które przyjmują biurowe ubrania na cele charytatywne. Sprawdzajmy także oferty naszych lokalnych instytucji, które mogą prowadzić podobne inicjatywy.