- To osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem.
- Żyją pod presją i w stresie – 50% z nich czuje wypalenie
z powodu presji związanej z wykonywanymi obowiązkami,
46% – jest zestresowanych przez cały czas lub jego znaczną część, a aż 91% zgłasza fizyczne lub emocjonalne objawy stresu.
Aż 70% badanych osób z pokolenia Z twierdzi, że ich głównymi problemami są lęk i depresja. Nawet 54% z nich odczuwa samotność, a 12% potwierdziło, że wzięło wolne w pracy
z powodów związanych ze zdrowiem psychicznym. - To osoby przebodźcowane, które średnio 8 godzin dziennie
są online. Aż 4,5 godziny dziennie używają telefonu
i odblokowują go średnio 144 razy w ciągu dnia, a ponad 75%
z nich zabiera go ze sobą nawet do toalety! - Kochają życie i są spragnieni relacji. Praca i kariera nie są dla nich celami samymi w sobie – praca jest narzędziem
do realizacji ich marzeń i planów. To po pracy zaczyna się prawdziwe życie – wtedy, kiedy jest czas na spędzenie
go z bliskimi lub z przyjaciółmi. - To świadomi konsumenci informacji i bystrzy użytkownicy technologii, które istniały dla Zetek „od zawsze” i są czymś zwyczajnym. Normą jest dla nich równoległe funkcjonowanie
w dwóch światach: realnym i wirtualnym, które traktują jako wzajemnie uzupełniające się. Świat bez laptopów, smartfonów czy dostępu do Internetu jest dla nich prawdziwą abstrakcją. - To pokolenie, dla którego zanika rozróżnienie między sferą publiczną a prywatną. Osoby z pokolenia Z chętnie dzielą się swoją codziennością (np. na portalach społecznościowych)
z innymi. Koncentrują się na wizualnej stronie życia, traktując autoprezentację jako czynnik wysokiej samooceny
i samoakceptacji. Rzeczywistość czynią przezroczystą
i prezentują się wobec innych tak, jak chcą być postrzegani. - Są bardzo tolerancyjni w patrzeniu na świat, cenią różnorodność.
- Od pracodawców oczekują szacunku, możliwości rozwoju, dobrej atmosfery w pracy. Szukając pracy, nie ograniczają się
do poszukiwań w kraju – kontaktują się z całym światem.
Mogą pracować gdziekolwiek – bo przecież mają Internet.
Co drugi aplikujący z pokolenia Z szuka opinii na temat pracodawcy w Internecie. - Większość z nich nadal mieszka z rodzicami, nie chcąc inwestować w mieszkania. Własność i raty kredytu to dla nich pojęcia zbyt stresujące.
- Cenią też wpływ na otoczenie, w którym żyją: albo miejsce pracy albo lokalne społeczności, dlatego też chętnie łączą się
z firmami, które mają w swoich strategiach CSR i realizują społeczną odpowiedzialność.
Jak postrzegane jest pokolenie Z?
Zetki są często krytykowane z uwagi na ogromne różnice
z poprzednim pokoleniem. . Mówi się często o nich negatywnie –
że są na garnuszku u rodziców, że są pokoleniem leserów.
A jacy są naprawdę?
- Są wrażliwi – troszczą się o świat, środowisko, równość
i inkluzywność, czas, bliskość, siebie i przyjacielskie relacje. - Robią kilka rzeczy na raz, z łatwością przyjmują wiele informacji, szybko reagują.
- W życiu szukają życia. Widzą ludzi a nie target, idą na spacer
a nie nabić kroki, idą do pracy a nie zrobić karierę. - Są asertywni, potrafią stawiać granice.
- Bardzo lubią zmiany, wszystko chcą mieć natychmiast,
nie lubią marnować czasu. - Stanowczo sprzeciwiają się mobbingowi i innym formom nadużyć.
- Są otwarci i bezpośredni, mają swoje słownictwo.
- Chcą osiągnąć dużo i szybko, nie mają cierpliwości do osiągania kolejnych stopni krok po kroku.
Jak zrozumieć Generację Z?
To proste!
- Słuchaj tak, by zrozumieć, a nie tylko po to, by odpowiedzieć. Bądź uważnym i zaangażowanym słuchaczem.
- Dowiaduj się – ciekawość drugiego człowieka, szczególnie osoby z innego pokolenia, to twoja szansa na rozwój, nową perspektywę. Pytaj, dowiaduj się, poznawaj.
- Mów jak jest – udzielaj szczerego, konstruktywnego feedbacku i bądź gotów przyjąć ten o sobie. Szczerość zawsze jest najlepszą polityką. Pamiętaj, że twoja słabość nie oznacza porażki.
- Bądź sobą – dzisiaj essa, jutro cringe. Nie ryzykuj byciem zbyt młodzieżowym. Postaw na autentyczność i prawdę.
- Przepracowuj – nie zostawiaj spraw na potem, czyli nigdy. Mów, przepracowuj, rozmawiaj, nazywaj rzeczy po imieniu. Nie udawaj, że nie ma tematu.
- Rzucaj na głęboką wodę – zachęcaj do samodzielności, jednocześnie gwarantując bezpieczną bazę. Dziel się wyzwaniami a nie zadaniami.
- Zauważaj, doceniaj, kibicuj – buduj okazje do kolejnych sukcesów, podaj rękę, gdy potrzeba.
- Bądź elastyczny – dostosuj komunikację do pokolenia.
Jeśli możesz, trzymaj elastyczność w trybie, sposobie
i godzinach pracy. Mów i pisz tak, jak potrafią słyszeć. - W pracy dbaj o zespół i dobrą energię – zgrana grupa i dobra atmosfera są ważniejsze niż osobiste cele.
Pokolenie Z jest imponujące pod każdym względem. By to poczuć
i zrozumieć, warto ich obserwować, uczyć się od nich i pędzić
z nimi ku przyszłości…
A ja lubię młodzież. Bo młodzież jest nadzieją tego świata –
Fisz Emade
Źródła:
W artykule powołano się na badania: The Deloitte Global 2022 Gen Z & Millenials Survey, American Pscyhological Assosiation 2023