Ostatnio oszuści coraz częściej posługują się numerami telefonów przypominającymi numer pracodawcy lub państwowego urzędu, podszywają się pod help desk IT lub wysyłają fałszywe e-maile rzekomo z kont Urzędu Skarbowego, innych państwowych urzędów, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) albo Ośrodka Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w celu kradzieży poufnych informacji lub pieniędzy.
Próby wyłudzenia informacji nie są niczym nowym, jednak coraz częściej oszuści wykorzystują do tego okoliczności związane z pandemią COVID-19. Warto o tym wiedzieć i sumiennie przestrzegać najlepszych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego.
Zanim klikniesz:
- zweryfikuj nadawcę sprawdzając jego adres e-mail; sprawdź wszelkie linki i bądź ostrożny, gdy nadawca prosi o podanie danych osobowych.
- nie otwieraj załączników, jeśli nie znasz nadawcy lub zostały przysłane spoza twojej organizacji.
- nie podawaj swojej nazwy użytkownika, hasła, daty urodzenia, numeru PESEL, danych finansowych ani innych danych osobowych w odpowiedzi na e-mail lub automatyczną wiadomość telefoniczną.
- sprawdź, czy w linku nie ma błędów w pisowni lub niewłaściwych domen (np. adres, który powinien kończyć się na .gov, a kończy na .com).
- Zwróć uwagę na (być może fałszywe) e-maile od CDC, WHO lub firmowego help desku.
Pięć sygnałów, że możesz mieć do czynienia z próbą oszustwa:
- nadawca usiłuje wzbudzić w tobie strach i grozi przykrymi konsekwencjami, jeśli nie podejmiesz natychmiastowych działań
- początek wiadomości jest dziwnie sformułowany lub nietypowy
- wiadomość wysłano z mało wiarygodnego adresu e-mail
- wiadomość zawiera błędy ortograficzne i/lub gramatyczne
- masz kliknąć link lub otworzyć załącznik
Co robić, gdy padłeś ofiarą oszustwa:
- odłącz komputer lub urządzenie od Internetu lub sieci
- jeśli używasz firmowego adresu e-mail, powiadom swojego przełożonego
- przeskanuj komputer w poszukiwaniu wirusów
- zmień hasła lub skontaktuj się ze swoim bankiem lub operatorem kart kredytowych