Nie czytamy, ale surfujemy
Bez zwątpienia tradycyjni czytelnicy czytają książki i gazety od deski do deski. W takim razie co robią użytkownicy Internetu?
Na pewno nie pochłaniają wszystkich treści na stronach internetowych, ale surfują po nich, czyli przeglądają je niezobowiązująco. Aby zwrócić ich uwagę na dłuższy czas,
należy zadbać o komfort korzystania z danej witryny.
Jeśli opowiadasz za tworzenie treści lub obsługę strony internetowej, pamiętaj, że użytkownicy najczęściej korzystają
z telefonów komórkowych. Gdy napiszesz tekst i go opublikujesz, sprawdź jak się go czyta na różnych urządzeniach.
Prosta komunikacja z surferami
Opublikowany w Internecie tekst powinien być podzielony na śródrozdziały, czyli nagłówki opisujące, co znajduje się w danym fragmencie. Wcześniej nadajesz tytuł według zalecanej struktury: opisywany fakt i jego doprecyzowanie, np.: „Podatek belka –
co powinieneś wiedzieć o wprowadzonych zmianach?”. Poniżej umieść lead, na podstawie którego odbiorca zdecyduje, czy ten tekst
go interesuje. W tym miejscu warto streścić najważniejsze informacje o tekście w postaci kilku punktów lub stylu gawędziarskim. Ważne, aby zdania nie były zbyt długie, czyli składały się z 15-20 wyrazów.
Jak tworzyć treści na stronę internetową?
- Uzupełniaj główne informacje pobocznymi treściami edukacyjnymi: podaj definicje trudniejszych terminów,
aby wesprzeć odbiorcę. - Treści wspomagające podkreśl wizualne, np. piktogramami lub ramkami.
- Aby wyjaśnić konkretny przypadek, przytocz przykład.
- Zwracaj się na ty do swojego odbiorcy. Nie używaj czasu przeszłego i rodzaju męskiego, ponieważ koncentracja odbiorców-kobiet będzie spadać. Pisz w czasie teraźniejszym.
Czym różni się język pism internetowych od tradycyjnych?
Język mobilny to język konkretnych działań fizycznych, które dzieją się w czasie rzeczywistym. Wydawaj konkretne komunikaty: zamiast podaj numer PESEL użyj wpisz PESEL. Stosuj czasowniki
w trybie rozkazującym, ale bądź uprzejmy, np.: proszę, kliknij/otwórz/przejdź. Przyjmij perspektywę odbiorcy.
Pamiętaj, że w odróżnieniu od pism tradycyjnych, powinieneś przyjąć ton osobisty, więc możesz pisać bardziej potocznie.
W trosce o odbiorcę
Czy wiesz, że odbiorca podczas Twojej prezentacji multimedialnej przetwarza aż cztery strumienie informacji? Zaliczają się do nich: słowa z Twoich ust, Twoje gesty i ruchy ciała, słowa na slajdach
i elementy wizualne, takie jak obrazy. Odbiorcy przetwarzają
je w różnym czasie. Wyróżnia się dwa grzechy główne przy tworzeniu prezentacji: slajd przeładowany informacjami (nagłówek + ogromne ilości rozbudowanych punktów) oraz slajd, który składa się z jednego zdjęcia i kilku wyrazów. Idealny slajd jest esencjonalny – co to oznacza? Jeśli odbiorca wyłączył się na chwilę, to na podstawie takiego slajdu bez problemu wróci do tematu.
Praktyczne wskazówki
Przed swoim wystąpieniem dowiedz się, na jakim typie ekranu będzie wyświetlana Twoja prezentacja. Wówczas masz możliwość dostosowania układu slajdów do rozmiaru ekranu. Co więcej, sprawdź oświetlenie na sali i kolor ścian. Aby nie rozpraszać swojego odbiorcy, dostosuj formę swoich slajdów do treści – unikaj ozdobników niezwiązanych z poruszanym tematem. Co więcej, używaj słów, które umieściłeś w treści na slajdach. Nie stosuj ich synonimów. Jeśli stosujesz listę, animuj ją. Wyświetlaj pojedynczy wiersz listy punktowanej, po nim kolejny i tak dalej w kolejności omawiania. Aby podkreślić ważne słowo, wyróżnij je kolorem,
ale ostrożnie.
Prosta komunikacja to nie tylko słowa
Nie tylko aspekty językowe wpływają na to, czy komunikujesz
się w prosty sposób, ale też kwestie techniczne. Podejmując jakiekolwiek decyzje, pamiętaj o swoim odbiorcy – o jego potrzebach, trudnościach i umiejętnościach. Każdy kanał komunikacyjny rządzi się swoimi prawami. Inaczej dostosujesz treść w liście tradycyjnym i komunikacie na stronie internetowej firmy. Miej na uwadze wyzwania, które stoją przed Twoim odbiorcą w trakcie prezentacji multimedialnej. Nie atakuj go zbyt dużą ilością tekstu na slajdach, ale też jej nie skąp. Nie gestykuluj za dużo, mów głośno i wyraźnie, aby swobodnie przeprowadzić swojego odbiorcę przez poruszane zagadnienie.
Źródło: Odcinek 4 „Polszczyzna webszczyzna” z cyklu „Prosto i kropka” (youtube.com), Odcinek 6 „NIE dla mięsnego jeża” z cyklu „Prosto i kropka” (youtube.com)