Jeśli należysz do pierwszej grupy, może lepiej odłóż czytanie na później. Lecz jeśli czujesz, że druga charakterystyka pasuje do ciebie jak ulał, może warto skorzystać z okazji i pomyśleć o własnym rozwoju zawodowym. Zastanawiasz się, jak to zrobić? Oto pięć podpowiedzi.
1. Przemyśl cele i kierunek swojej kariery
„Na nowo zdefiniuj swoje mocne strony i zainteresowania, zastanów się, co cię motywuje do działania”.
Radzi Kim Gibson, szefująca w Unum programowi pozyskiwania talentów.
„Czy na obecnym stanowisku możesz się jeszcze rozwinąć czy raczej widzisz się w innej zawodowej roli?”
Jeżeli myślisz o stanowisku menedżerskim albo pragniesz się spełnić w roli przywódczej dowiedz się, jakie są wymagania i jak możesz je spełnić.
2. Podejmij decyzję
Niezależnie od tego, czy marzysz o zarządzaniu zespołem, czy nie, zawsze warto poszerzyć swoje umiejętności przywódcze. Kim Gibson podpowiada kilka obszarów do wyboru:
- Zostań ekspertem merytorycznym – skoncentruj się na swojej specjalizacji. Jak możesz poszerzyć posiadaną wiedzę i zostać uznanym za eksperta? Oto co twierdzi Kim Gibson:
„Wiedza merytoryczna nie tylko podnosi wydajność i pomaga osiągać lepsze wyniki, ale dodatkowo przyciąga uwagę przełożonych, współpracowników i osób z innych działów”.
- Podciągnij się i usuń braki — duże czy małe, wszyscy je mamy: niedociągnięcia w obecnej roli lub przeszkody, które nie pozwalają nam zrobić kolejnego kroku w górę. Zastanów się, nad czym musisz jeszcze popracować. Jeśli nie jesteś pewien, wróć do ostatniej oceny wyników, porozmawiaj z przełożonym lub zapytaj (szczerego do bólu) kolegę.
- Ucz się nowych rzeczy – świat wokół nas się zmienia, pojawiają się nowe technologie, narzędzia i najlepsze praktyki. Kim przypomina:„Trzeba trzymać rękę na pulsie i wiedzieć, co się aktualnie liczy – na rynku i w danej roli”.
3. Zorientuj się, jakie masz możliwości, a potem zacznij działać
- Skoro już masz wyznaczone cele i wiesz, na czym chcesz się skupić, pora nakreślić konkretne działania, które doprowadzą cię do sukcesu. Porozmawiaj ze swoim przełożonym albo pracownikiem działu HR o sponsorowanych przez firmę programach szkoleniowych i mentorskich. Umów się na wirtualną kawę albo lunch z osobami z innych działów, aby podtrzymać kontakty podczas pracy w domu.
- Rozejrzyj się również poza firmą. Jeśli istnieje profesjonalna organizacja zrzeszająca przedstawicieli twojego zawodu (a prawie każda profesja ma swoją organizację), sprawdź, czy w twojej okolicy działa lokalny oddział lub grupa internetowa, do której możesz dołączyć. Polecamy też wolontariat jako świetny sposób na nawiązywanie kontaktów, rozwijanie umiejętności i jednocześnie pomaganie innym.
4. Poproś o informację zwrotną
- Zgodnie z powiedzeniem, czasem sami nie wiemy, czego jeszcze nie wiemy. Poproś swojego zwierzchnika, kolegów z zespołu, mentora lub innego zaufanego współpracownika o szczerą informację zwrotną na temat tego, jak sobie radzisz – i co powinieneś poprawić.
- Tak, to nic miłego. Ale umiejętność przyjmowania informacji zwrotnej to podstawowa cecha dobrego przywódcy.
5. Pochwal się sukcesami
- Nie chodzi o to, żeby się przechwalać maksymalną punktacją na egzaminie czy dodatkową premią. Powinieneś jednak na bieżąco aktualizować swój profil na portalu LinkedIn, informując o awansie, właśnie zdobytych kwalifikacjach czy innym ważnym wydarzeniu. Nie zakładaj z góry, że twój przełożony już o tym wie. „Regularnie rozmawiaj o tym z przełożonym i informuj go o swoich postępach, a jeżeli w twojej firmie nie ma takiego zwyczaju, nie bój się rozpocząć rozmowy na ten temat.”