Po dłuższej przerwie nieużytkowania np. po zimie, zanim wsiądziesz na rower powinieneś przygotować go do jazdy. Po pierwsze wyczyszczenie roweru z kurzu, błota (które najlepiej oczyścić przed odstawieniem roweru na zimę) czy innych zanieczyszczeń. Nie myj roweru myjkami wysokociśnieniowymi. Do mycia roweru przygotuj:
- wiaderko z wodą, do której dodaj płyn do mycia rowerów lub płyn do mycia naczyń,
- szczoteczki do mycia roweru,
- szmatki.
Po czyszczeniu wszystkich elementów, wytrzyj rower do sucha i nasmaruj układ przeniesienia napędu. Pamiętaj, że łańcuch i przerzutki należy podczas sezonu regularnie czyścic i smarować żeby wydłużyć jego żywotność oraz niezawodność.
Sprawdź:
- Ogumienie w rowerze. Opony nie mogą być nadmiernie zużyte, upewnij się czy się nie zestarzały, kwalifikując się do wymiany. Napompuj je przed pierwszą jazdą.
- Szprychy nie mogą być powyginane. Muszą pozostać sztywne.
- Sprawność hamulców – zweryfikuj, czy klocki nie są zdarte i czy równo dochodzą do obręczy koła lub tarczy hamulcowej. Koła nie mogą się blokować, ani ocierać.
- Przerzutki, powinny działać płynnie i nie powodować spadania łańcucha – w razie konieczności wyreguluj.
- Na koniec zweryfikuj, czy wszystkie elementy są dobrze dokręcone sprawdź;
-koła,
-kierownicę,
-mechanizm korbowy.
Skoro zadbaliśmy już o rower to czas o własne bezpieczeństwo.
Po pierwsze kask!
Dobrze dobrany kask nie może być on zbyt luźny, bo nie będzie w pełni chronił naszej głowy w razie wypadku i nie będzie stabilnie się trzymał podczas jazdy. Zbyt ciasnego też nie wybieraj, będzie Ci trudno w nim wytrzymać i finalnie nie będziesz go używać.
Kask powinien być lekki żebyśmy nie mieli poczucia, że coś mamy na głowie. Wybierz produkt certyfikowany i wymieniaj go wraz z zaleceniem producenta, zazwyczaj co 3-5 lat od daty produkcji. Kask bezwzględnie należy wymienić po każdym uderzeniu. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie widać uszkodzeń.
Po drugie widoczność!
Obowiązkowe wyposażenie roweru zgodnie z przepisami powinno obejmować:
- jedno światło przednie białe lub żółte – nie może być migające,
- jedno światło tylne czerwone, odblaskowe – inne niż trójkątne,
- jedno światło tylne czerwone, które może być migające,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Zadbajmy o to by być widocznym na ścieżce rowerowej, ulicy czy drodze. Zakładaj odzież z elementami odblaskowymi lub zakładaj opaski odblaskowe.
Na koniec kilka porad praktycznych:
- sygnalizuj każdy zamiar skrętu,
- nie trzymaj się kurczowo brzegu jezdni – jedź w pewnej odległości od krawędzi drogi – pobocze często jest pełne dziur i studzienek odwadniających drogę,
- włącz oświetlenie gdy zaczyna się ściemniać,
- zachowaj ostrożność, gdy widzisz kierowcę pojazdu mechanicznego, nie zawsze on widzi Ciebie,
- na dalszą wycieczkę rowerową zabierz pompkę, zestaw łatek lub zapasową dętkę,
- pieszy na chodniku i ścieżce pieszo-rowerowej ma pierwszeństwo, nie dzwoń na pieszego, podziękuj za przepuszczenie.
Bezpiecznych wycieczek rowerowych!