To sytuacja bez precedensu, ale jedno wiemy na pewno: dla pracodawców najważniejsze jest, żeby pracownicy byli zdrowi, a firma funkcjonowała jak najlepiej, zważywszy na okoliczności. Przedstawiamy kilka sugestii, jak zadbać o produktywne i bezpieczne środowisko pracy, a jednocześnie pomóc pracownikom odnaleźć się w warunkach dużej niepewności.
Powołaj specjalną grupę zadaniową HR i Komunikacji.
Aby zapewnić pracownikom dostęp do wiarygodnych i aktualnych informacji warto utworzyć specjalny zespół składający się z pracowników Działu Personalnego i specjalistów od komunikacji, którzy będą szybko i sprawnie reagowali na pojawiające się pytania i wątpliwości.
O ile to możliwe, pozwól pracownikom na pracę z domu.
U osób z poważnymi chorobami towarzyszącymi, takimi jak choroby serca, płuc czy cukrzyca, zakażenie wirusem i choroba COVID-19 może mieć wyjątkowo ciężki przebieg. Jeżeli dany pracownik musi się pojawić w biurze, należy zadbać o odpowiedni dystans fizyczny, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa.
Przekazuj regularne i zrozumiałe komunikaty.
Jak najczęściej komunikuj się z pracownikami używając prostego języka i wystrzegając się medycznego żargonu, aby mieli pewność, że ich życie i zdrowie jest dla ciebie najważniejsze. Jeśli pracownicy nadal mają wiele obaw i są zdezorientowani, wskaż im portale internetowe: Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Światowej Organizacji Zdrowia.
Podpowiedz pracownikom, że mogą korzystać z wirtualnej opieki zdrowotnej.
W przychodniach i szpitalnych oddziałach ratunkowych jesteśmy narażeni na kontakt z wieloma różnymi zarazkami, dlatego dobrym pomysłem jest wirtualna pomoc lekarska, a także infolinie medyczne dla pracowników. Dzięki zdalnemu dostępowi do fachowych porad i wskazówek pracownicy poczują się pewniej bez wychodzenia z domu.
Komunikuj się szczerze i otwarcie.
W obecnej sytuacji jest wiele pytań, na które nikt nie zna odpowiedzi — nie bójmy się do tego przyznać. Ważne, że jesteśmy w tym razem i darzymy się zaufaniem.