Jak przejść przez kryzys w biznesie? Oto garść inspiracji ze spotkania z Brianem Tracy

Jak przejść przez kryzys w biznesie? Oto garść inspiracji ze spotkania z Brianem Tracy

Jak przejść przez kryzys w biznesie? Oto garść inspiracji ze spotkania z Brianem Tracy

Doświadczenia innych to najlepsza lekcja na dobre, a także trudne czasy. Jak mówi Aneta Podyma-Milczarek, prezes Unum Życie TUir S.A. kryzysy były, są i będą. To nieodłączna część naszego życia, czasem kompletnie od nas niezależna i trudna do przewidzenia. Dla tak skutecznej liderki, ważne jest by umieć być ponad tym i zachować dystans. Nie zatrzymywać się, nie skupiać na gaszeniu pożarów, ale patrzeć znacznie dalej: w kierunku wizji i działać w oparciu o wartości.

Z koncentracją na wizji, misji i wartościach firmy pewniej przechodzi się przez kryzysy, ale nie oznacza to, że bezkosztowo. Każdy kryzys wymaga elastyczności w działaniu, zwinności w podejmowaniu decyzji, nowych inwestycji i szukania takich nisz, w których oferowany produkt lub usługa będą stanowiły prawdziwą wartość.

Żeby takiej zwinnej reorganizacji dokonać, trzeba przygotować się dużo wcześniej. Jak?

Strategia – pamiętaj, że planowanie strategiczne to najważniejsza umiejętność jaką musisz opanować, aby twój biznes rozwijał się w coraz lepszym kierunku i wyprzedził konkurencję.

Ocena rynku i ryzyk – zanim ustalisz w jaki sposób chcesz sprzedawać swoje produkty, pierwszą rzeczą, nad którą musisz pomyśleć to co jest Twoim produktem / usługą, jacy ludzie chcieliby go kupić oraz jaka konkurencja na rynku może Ci zagrozić.

Komunikacja – zastanów się nad słowami, których używasz na co dzień. Zamiast problem możemy mówić sytuacja. Sytuacja to zwykłe słowo, które nie ma negatywnych uczuć i skojarzeń. Ale jeszcze lepszym może być okazja, możliwość albo wyzwanie. To buduje zaangażowanie i napawa spokojem Ciebie i Twój zespół. Słowa takie jak „ciężar”, „kłopot”, „trudność” budzą naturalny opór w działaniu i zmniejszają jego skuteczność.

Be względu na to, jak nazywamy niektóre sytuacje, część z nich na pewno stanowi dla nas niemałe wyzwanie. Jak sobie z nim radzić? Brian Tracy podaje 7 zasad rozwiązywania problemów w biznesie. Oto one:

  1. Zdefiniuj jasno problem, przed którym stoisz.
  2. Zgromadź informacje, które będą niezbędne do jego rozwiązania.
  3. „Nie wynajduj koła” – nie wymyślaj rozwiązań do problemów, dla których rozwiązania już istnieją. Poszukaj ich, zapytaj innych, jakby poradzili sobie w Twojej sytuacji.
  4. Pozwól działać podświadomości. Nasza podświadomość lubi podrzucać nam rozwiązania, w najbardziej niespodziewanych momentach. Bądź gotowy, aby je zanotować i wykorzystać w praktyce.
  5. Zanim pójdziesz spać zadaj sobie pytania, na jakie chciałbyś poznać odpowiedź. Twój umysł będzie jej poszukiwał w czasie snu.
  6. Nie zwlekaj z działaniem, zrób to teraz.
  7. Gdy coś nie idzie po Twojej myśli stwórz plan awaryjny, który pozwoli Tobie wyjść z trudnej sytuacji.