Uwaga na próby wyłudzenia informacji w związku z epidemią koronawirusa

Uwaga na próby wyłudzenia informacji w związku z epidemią koronawirusa

Uwaga na próby wyłudzenia informacji w związku z epidemią koronawirusa

Gdy świat walczy z koronawirusem, oszuści komputerowi wykorzystują wyjątkową sytuację i próbują wyłudzić poufne informacje od pojedynczych pracowników i całych organizacji.

Ostatnio oszuści coraz częściej posługują się numerami telefonów przypominającymi numer pracodawcy lub państwowego urzędu, podszywają się pod help desk IT lub wysyłają fałszywe e-maile rzekomo z kont Urzędu Skarbowego, innych państwowych urzędów, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) albo Ośrodka Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w celu kradzieży poufnych informacji lub pieniędzy.

Próby wyłudzenia informacji nie są niczym nowym, jednak coraz częściej oszuści wykorzystują do tego okoliczności związane z pandemią COVID-19. Warto o tym wiedzieć i sumiennie przestrzegać najlepszych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego.

Zanim klikniesz:

  • zweryfikuj nadawcę sprawdzając jego adres e-mail; sprawdź wszelkie linki i bądź ostrożny, gdy nadawca prosi o podanie danych osobowych.
  • nie otwieraj załączników, jeśli nie znasz nadawcy lub zostały przysłane spoza twojej organizacji.
  • nie podawaj swojej nazwy użytkownika, hasła, daty urodzenia, numeru PESEL, danych finansowych ani innych danych osobowych w odpowiedzi na e-mail lub automatyczną wiadomość telefoniczną.
  • sprawdź, czy w linku nie ma błędów w pisowni lub niewłaściwych domen (np. adres, który powinien kończyć się na .gov, a kończy na .com).
  • Zwróć uwagę na (być może fałszywe) e-maile od CDC, WHO lub firmowego help desku.

Pięć sygnałów, że możesz mieć do czynienia z próbą oszustwa:

  • nadawca usiłuje wzbudzić w tobie strach i grozi przykrymi konsekwencjami, jeśli nie podejmiesz natychmiastowych działań
  • początek wiadomości jest dziwnie sformułowany lub nietypowy
  • wiadomość wysłano z mało wiarygodnego adresu e-mail
  • wiadomość zawiera błędy ortograficzne i/lub gramatyczne
  • masz kliknąć link lub otworzyć załącznik

Co robić, gdy padłeś ofiarą oszustwa:

  • odłącz komputer lub urządzenie od Internetu lub sieci
  • jeśli używasz firmowego adresu e-mail, powiadom swojego przełożonego
  • przeskanuj komputer w poszukiwaniu wirusów
  • zmień hasła lub skontaktuj się ze swoim bankiem lub operatorem kart kredytowych